Phishing gebeurt steeds vaker over WhatsApp en SMS
Phishing gebeurt steeds vaker over WhatsApp en SMS
Oplichters proberen steeds vaker via SMS of WhatsApp bank gegevens van gebruikers te achter halen.Dit is gebleken uit een onderzoek van de Nederlandse vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland.
Zo zijn er in de eerste helft van 2019 meer slachtoffers gemaakt dan in de laatste helft van 2018.Volgens de Nederlandse vereniging van Banken komt dit omdat phishing tegenwoordig vaker over WhatsApp en SMS gebeurt.
Als je je eigen telefoon nummer op je hosting hebt staan dan kan het zijn dat je vroeg of laat ook een soortgelijk bericht krijgt.Wanneer er een phishing bericht binnen komt via WhatsApp of SMS dan kan je de verzender blokkeren en dit verder melden bij de politie.
Hoe herken in phishing over WhatsApp?
Het belangrijkste bij dit soort zaken is dat je weet hoe je het kan herkennen.Ook bij phishing is dit het geval, wanneer je een poging tot oplichting herkent kan je hier immers ook niet intrappen.
Vaak komt het voor dat de oplichter zich voordat als een familielid of vriend.Hier wordt vaak een gestolen foto voor gebruikt, vaak worden die van Facebook of Twitter gehaald.
Vaak gebeurt het hierbij dat de zogenaamde vriend of familielid zegt dat hij of zij snel geld nodig heeft omdat er nog een rekening openstaat of omdat ze vast zitten in het buitenland.Hierbij wordt er altijd gevraagd naar grote bedragen van meer dan 1.000 euro en ze hebben het altijd snel nodig.
Omdat dit natuurlijk een zogenaamde vriend of familielid is zal je sneller geneigd zijn om dit over te maken.Dit moet je echter nooit doen, als je twijfels hebt kan je dit beter navragen bij die gene of dit waar is of niet.
Verschillende vormen van phishing
Ook bij phishing heb je verschillende vormen, zo heb je normale phishing en spear phishing.Bij spear phishing is het persoonlijk naar jou toe gericht en dan ben je op het moment ook het enige doelwit van de oplichter.
Dit is ook de meest gebruikte oplichting over WhatsApp of SMS, dit is makkelijk voor de oplichter omdat hij zich niet als bedrijf voor hoeft te doen.Omdat dit vaak persoonlijk gericht is doet de oplichter zich vaker voor als een familielid of vriend.
Het kan hierbij ook zijn dat ze niet eens achter je bank gegevens aan zijn maar achter jou social media accounts.Ze zullen deze accounts vervolgens alsnog gebruiken om mensen op te lichten.
Bij normale phishing wordt er vaak gedaan alsof de oplichter een bedrijf is, vaak is dit een bank.Er wordt dan vervolgens aan je gevraagd of je de gegevens van je bank account in kan voeren omdat je account binnenkort verloopt.
Geef echter nooit je betaal gegevens af, een bank zal je nooit benaderen voor je gegevens.Als je een phishing bericht krijgt is het aan te raden om dit te melden te melden bij de Fraudehelpdesk.
Mocht je hier verder vragen over hebben dan kan je altijd kijken of er een chat medewerker aanwezig is.Indien er niemand aanwezig is kan je ten alle tijden een ticket richting onze helpdesk aanmaken.