De impact van Downtime op je website
Een van de belangrijkste aspecten van een succesvolle en betrouwbare website is beschikbaarheid. Downtime, de periode waarin je website niet toegankelijk is voor bezoekers, kan aanzienlijke gevolgen hebben voor je bedrijf, reputatie en omzet. In deze blogpost zullen we bespreken wat de impact van downtime op je website is en geven we enkele waardevolle tips om downtime te minimaliseren. Zodat jij het meeste kan halen uit jouw website, en enige downtime die toch ontstaat zo kort mogelijk kan houden.
Begrijp de impact van downtime
Downtime kan leiden tot een negatieve gebruikerservaring en frustratie bij je bezoekers. Ze kunnen je website verlaten en naar een concurrent gaan. Bovendien kan downtime ook een negatieve invloed hebben op je SEO-rangschikking, omdat zoekmachines de voorkeur geven aan websites die betrouwbaar en beschikbaar zijn. Dit kan echter pas effect hebben na een langdurige periode van downtime, en zal met een kortere downtime van een dag nog geen merkbaar verschil geven in de zoekmachines.
Identificeer de oorzaken van downtime
Downtime kan worden veroorzaakt door een heleboel verschillende factoren, zoals websiteproblemen, netwerkstoringen, softwarefouten of menselijke fouten. Het is belangrijk om de oorzaak van de downtime te achterhalen, zodat je gerichte maatregelen kunt nemen om herhaling te voorkomen. Dit doe je door gericht te kijken naar de foutmelding die ontvangen wordt, en hier vervolgens zo snel mogelijk actie op te ondernemen. Voor vele websites zal dit een geval zijn van een 500 error. Die kan ontstaan bij een fout in de code van de website. Om die 500 error verder uit te pakken zijn uitgebreide foutmeldingen aan te zetten, en vervolgens hierop te handelen. 9 van de 10 keer is dit een verouderd onderdeel op je website, of een conflict tussen plug-ins.
Kies een betrouwbare hostingprovider
Een betrouwbare hostingprovider met een hoge uptime-garantie is essentieel. MijnHostingPartner.nl heeft met onze uptime van 99.99 procent een bijzonder hoge uptime en kan dit waarborgen dankzij onze eigen servers in de datacenters in Utrecht en Amsterdam. Combineer dit met onze stabiele Windows IIS servers en je hebt niet alleen stabiele hosting pakketten, maar ook voor een voordelige prijs. Neem een kijkje in ons verdere aanbod of neem even contact op mocht je hier nog verdere vragen over hebben.
Activeer monitoringsoftware voor je website
Het monitoren van je website is cruciaal om downtime direct op te sporen. Maak gebruik van monitoringtools die je op de hoogte stellen zodra er zich een probleem voordoet. Dit stelt je in staat om snel te reageren en de downtime te minimaliseren. Je kan met bijvoorbeeld UptimeRobot gratis 50 websites monitoren, en zelfs met een app op je telefoon in de gaten houden. Dat je letterlijk de alarmbellen kan laten afgaan zodra er wat aan de hand is. Als webmaster van jouw website is dit essentieel om snel in te kunnen grijpen bij enige problemen. Ook zijn er hiervoor Scheduled tasks in te stellen binnen het control panel bij MijnHostingPartner.nl.
Regelmatige back-ups
Het regelmatig maken van back-ups van je website is voor meerdere redenen van belang. Zeker voor het beperken van downtime van jouw website. Als er onverhoopt downtime optreedt, kun je snel herstellen door de recente back-up te gebruiken. Zorg ervoor dat je back-ups op meerdere (fysieke) plekken bewaard voor de hoogste zekerheid. Sla bijvoorbeeld 1 backup op binnen je hosting pakket, 1 backup op je lokale PC of werkplek, en 1 op een Clouddienst opslag. Zo ben je in vrijwel elk denkbaar scenario nog in staat om toegang tot je backup te krijgen. Hier zijn ook weer automatisch zaken voor in te stellen, zodat je dit enkel bijvoorbeeld elke maand even dient te controleren en bijwerken. Met de automatische tools is dit 5 minuten werk, wat je jaren aan bloed, zweet en tranen kan besparen.
Licht je bezoekers in wanneer downtime aan de gang is of verwacht is
Als er downtime optreedt, is het belangrijk om je bezoekers op de hoogte te stellen. Plaats een melding op je website of gebruik sociale media om te communiceren over de situatie en de geschatte hersteltijd. Transparantie en communicatie helpen om het vertrouwen van je bezoekers te behouden. Soms is downtime ook niet te voorkomen, denk bijvoorbeeld aan het uitvoeren van een grote update aan de website, of anderzijds grote aanpassingen hieraan. Deze zijn vooraf aan te kondigen op de website en op Sociale Media. Als ook door een tijdelijke pagina beschikbaar te stellen, een kleine pagina met vermelding van de werkzaamheden kan al een veel betere gebruikerservaring achterlaten dan een harde error die een klant kan tegenkomen.
Zorg dus voor minimale downtime met een hosting pakket van MijnHostingPartner.nl, en tref voorbereidingen voor wanneer dit wel kan voorkomen. Door het gebruik van backups, en de kennis bezitten om dit snel terug te zetten, alsook het inzetten van monitoring software om gelijk op de hoogte gesteld te worden van enige problemen.