Welk percentage internetsurfers blokkeren advertenties?
Advertenties zijn op elke vorm van media uitermate bekend, hoe je het ook wend of keert, een advertentie maakt het voor menig krant, tv programma, website en sport evenement mogelijk om inkomsten te maken en vaste lasten te betalen. Advertenties zijn sinds het begin van het internet dus ook een vast gegeven op menig website. Menig gebruiker wil liever zonder Advertenties gebruik maken van een dienst, vandaar ook het succes van diensten zoals Netflix, Disney Plus of Amazon Primevideo. Laten we in deze blog post verkennen hoe advertenties worden gezien en hoe jij hier als website eigenaar het beste mee om kan gaan.
Zijn advertenties slecht?
Advertenties hoeven niet altijd negatief gezien te worden, het is ook simpelweg een realiteit dat advertenties blijven en dat je hier op een of andere manier wel aan blootgesteld gaat worden. Sommige advertenties kunnen ook als nuttig gezien worden, als je opzoek bent naar een nieuwe wasmachine bijvoorbeeld dan zal je ook alternatieven aangeboden krijgen op andere plekken en media zoals Sociale media. Hier kan je dan verder geholpen in je keuze worden. Er zijn echter ook advertenties die enkel maar ervaren kunnen worden als storend of ongepast, als website eigenaar kan je hier wel je best voor doen om dergelijke advertenties te filteren en te selecteren binnen je advertentienetwerk welke categorieën en websites je op jouw website wilt laten adverteren.
Voor de gebruiker
Voor de gebruiker zijn advertenties dus een mes wat aan twee kanten snijdt in de meeste gevallen, je kan dit zien als een prettige ervaring als je bijvoorbeeld een leuk aanbod ziet voor een vakantiepark op een travelwebsite. Of je kan dit zien als een invasie van je privacy. Wat je hier zelf van vindt is verder alleen door jezelf te bepalen.
Met gepersonaliseerde advertenties van Google zijn advertentienetwerk zijn advertenties in de meeste gevallen niet ongepast, maar maken dus wel gebruik van je zoek en surf gedrag om te bepalen welke advertenties voor jouw het meest geschikt zijn. In deze is de afweging dus voor jezelf te maken, en te beslissen of je geen enkele website wilt ondersteunen met advertentie weergaven door gebruik te maken van een advertentieblokker. Onthoud echter dat voor niets de zon op gaat, en website eigenaars waar jij de content zo graag van leest ook rond dienen te komen en gemotiveerd dienen te worden om hiermee door te gaan.
Voor de website eigenaar
Als website eigenaar wil je natuurlijk op een passende en prettige manier inkomsten uit jouw website halen, enige websites die je met een lage tijdsinvestering opzet en volgooit met advertenties van jan en alleman is dus vaak een insteek die niet op de lange termijn de beste resultaten levert. Het is daarom vaak beter om goed stil te staan welke categorieën en soorten advertenties jij serveert op jouw website. Dit kan je in vrijwel elk advertentienetwerk nader bepalen en forceren. Zoals ook met de meest gebruikte, Google AdSense, onder het kopje Merkveiligheid -> Centrum voor advertentiebeoordeling. Zie de cover afbeelding van deze blog post om te zien wat voor advertenties er bijvoorbeeld kunnen verschijnen.
Welk percentage internetgebruikers blokkeert advertenties in Nederland?
In Nederland is het geschatte percentage 33,6 % van alle internet gebruikers die de advertenties blokkeert. Aldus Backlinko die hierover een uitgebreid artikel over heeft geschreven, met als originele bron Hootsuite die hier onderzoek naar heeft verricht. Dit is dus een vrij groot percentage wat dus gebruikmaakt van advertentieblokkers in de browser, of bijvoorbeeld gebruikmaken van een browser zoals Brave of Firefox met U block.
Wat kan je er als website eigenaar tegen doen?
Als website eigenaar is niet direct te beïnvloeden of jouw gebruikers wel of niet van een advertentieblokker gebruikmaken. Er zijn echter wel een aantal alternatieven beschikbaar, of meldingen te laten tonen aan gebruikers van advertentieblokkers. Dit kan echter ook resulteren in een negatieve gebruikerservaring. En is dus voor jezelf als website eigenaar te bepalen of dit de moeite waard is.
Pop up voor het vragen voor het uitschakelen van de advertentie blokker
Dit is een van de meest gebruikte tactieken om gebruikers over te halen voor het uitschakelen van de adblocker, een pop up te tonen met het verzoek om dit uit te schakelen. Vaak wordt dit gecombineerd met het overhalen hiervan door een lokkertje of bonus aan te bieden. Of juist de optie te geven om in plaats hiervan lid te worden van de website of te doneren. Dit kan echter ook voor een groot gedeelte afhakers zorgen, en dient dus op de juiste manier te worden aangekaart.
Donaties mogelijk maken
Donaties zijn voor velen een manier om een website hosting mogelijk te maken, als grootste voorbeeld is hierin natuurlijk Wikipedia te vermelden. De realiteit is echter wel vaak dat er een emotionele reden achter dient te staan, of een bepaald niveau van populariteit te hebben om hierop te kunnen vertrouwen. Het is vaak het geval dat hier honderdduizenden gebruikers hiervoor nodig zijn om van rond te komen. En dat voor veel mensen met hun websites dus een aardige uitdaging kan zijn om hierin te komen. Donaties zijn verder mogelijk om te implementeren op je website via PayPal, Buymeacoffee, of Patreon.
Andere manieren van inkomsten generen proberen
Er zijn natuurlijk ook nog andere manieren om geld te verdienen aan je website, met bepaalde zaken kan je van een geheel artikel een advertentie maken. Door bijvoorbeeld bedrijven rechtstreeks te benaderen. Of er kan gelinkt worden naar andere partijen en producten. Dit heet dan vaak lead marketing of affiliate marketing. Waarin je jouw bezoekers dus door kunt schakelen naar een andere partij.
Anderzijds kan je ook gaan kijken naar het lanceren van je eigen producten of diensten, hiermee kan je klanten trekken naar een eigen dienst. Dit wordt vaak gedaan door een cursus, boek of coaching aan te bieden voor het onderwerp waar jouw website over gaat.
Wat denk jij van advertenties als gebruiker of website eigenaar? Laat het ons weten via Sociale Media!