Website resultaten maandelijks bijhouden
Gefeliciteerd! Je hebt een website gemaakt en je werkt er elke dag, elke week of elke maand weer aan. Nu wil je natuurlijk weten hoe jouw website presteert en waar je kan verbeteren. In deze blog post leggen we uit hoe je de maandelijkse resultaten bijhoud en welke tools hiervoor beschikbaar zijn.
De resultaten van een website zijn belangrijk om niet alleen voor jezelf bij te houden, maar ook voor een hoop andere redenen. Wil je de website op de lange termijn verkopen, of gewoon de resultaten te kunnen delen, dan zal je hiervoor de website resultaten dienen bij te houden. Dit kan je doen op de volgende manieren.
Website statistieken bijhouden
De statistieken van een website zijn gemakkelijk bij te houden met een aantal verschillende tools. Veruit de meest bekende tool hiervoor is Google Analytics. Maar er zijn een hoop andere tools hiervoor ook beschikbaar. Een eervolle vermelding hiervoor is Koko Analytics, wat een gratis te gebruiken plugin voor WordPress is. Die de focus legt op privacy. Een item waar diensten zoals die van Google wat minder voor bekend staan.
Google Analytics
Met zijn gemakkelijke setup van alleen een tag in de header van je website plaatsen hou je alles bij. Van welke pagina’s de bezoekers het meest gebruik van maken tot welke bron ze vandaan komen. Google Analytics is veruit de meest populaire Website statistieken tool die bestaat vanwege een aantal redenen. Vooral omdat het zo populair is zijn er ruim voldoende lessen en how to’s voor beschikbaar. Die ervoor zorgen dat je direct aan de slag kunt zonder bang te hoeven zijn of je iets niet kan vinden.
Ook de integraties met Google Ads of de advertentie methode van Google zorgt ervoor dat je helder in kan zien waar jouw advertentie uitgaven verder heen gaan. Wat natuurlijk belangrijk is voor het meten van het succes van bepaalde campagnes.
Microsoft Clarity
Microsoft Clarity is een vrij recente aanwinst op de markt van website analyse tools. Dit is een tool die onlangs gelanceerd is door Microsoft en nu gelijk te gebruiken is ook op jouw hosting. Vergelijkbare installatie zoals ook Google Analytics heeft Clarity ook alleen even een tag nodig in de header van je website. Dat en een Microsoft of Google account zijn voldoende om gebruik te maken hiervan.
Clarity zet zich vooral apart door het aan te bieden van Heatmaps en sessie playbacks. Met de heatmaps kun je bijvoorbeeld op een verkoop pagina zien hoe er geklikt wordt op de pagina. En de sessie playbacks laat je individuele gebruiker sessies afspelen als een filmpje. Dan zie je dus exact wat een gebruiker kan en doet op jouw website. Een onderdeel wat voor een hoop case studies gebruikt kan worden en het optimaliseren van jouw website.
Website prestaties op de verschillende zoekmachines
Om website prestaties bij te houden op zoekmachines is er eigenlijk maar een tool die meetelt. En dat is Google Search Console. Aangezien verreweg de meest populaire zoekmachine, Google resultaten hier ingezien kunnen worden. Met Search Console zie je naast de posities, klikken en vertoningen ook de nodige meldingen van je website. Is bijvoorbeeld een pagina niet geschikt voor mobiel? Of loop je tegen andere zaken aan. Dan krijg je hier een melding van dat je dit dient te verbeteren.
Ook kan je via Microsoft Bing een soortgelijke tool hiervoor inschakelen om jouw prestaties hiervan in te zien. Dit is vaak handig om in te zien naast Search Console voor het totaalbeeld. En de optiek van een andere zoekmachine.
Er zijn een aantal ranking watch tools beschikbaar, die je helpen om bij te houden waarvoor je ranked en op welke positie. Echter zijn deze tools vaak betaald en kunnen onjuiste informatie leveren. Aangezien dit tools van derde partijen zijn. In de beginfases van je website raden we aan om dit nog maar even te laten wat het is, en dit met Search Console eerst bij te houden. Later wanneer je inkomsten stijgen kan je hier nog een keer naar kijken.
Welke waarden zijn belangrijk om bij te houden?
De waarden die maandelijks kan bijhouden verschillen natuurlijk per website. Een webshop heeft bijvoorbeeld meer de focus op verkopen dan het aantal weergaven van pagina’s. Blogs zullen meer waarde hechten aan de populairste post. Vraag dus aan jezelf af wat het meest interessants is om voor jezelf bij te houden.
Waarden die voor vrijwel elke website belangrijk zijn om bij te houden zijn bijvoorbeeld het volgende:
- Totaal aantal bezoekers
- Totaal aantal organische bezoekers
- Totaal pagina weergaven
- Populairste pagina
- Verdiensten, van advertenties / conversies / overig
- Content productiviteit
Gebruik van Excel of Google Docs om het voor jezelf op een rij te houden
Bovenstaande waarden zijn belangrijk om bij te houden, maar waarin doe je doet? Er bestaat zover wij weten geen ingebouwde tool hiervoor die je dit laat bijhouden. Daarom vallen veel webmasters hierop terug op de oude vertrouwde tools. Namelijk Microsoft Excel of Google Docs om dit voor jezelf bij te houden. Niks mis mee natuurlijk!
In een gemaakte tabel kan je dan gemakkelijk ook waardes berekenen met de formules. En het voor jezelf overzichtelijker te maken verschillende kleuren te gebruiken voor bepaalde zaken. Dan zie je vaak in een oogopslag hoe jouw website presteerd op maandbasis.
We hopen dat je deze blog post weer interessant vond, en natuurlijk horen we graag van je hoe jij dit voor jezelf bijhoudt!