Website marketing voor starters
Wanneer je net begint aan het opzetten van je website en het marketen van jouw product of dienstverlening dan kan je een hoop vragen hebben. Er zijn namelijk een hoop manieren om jouw website te marketen en meer bezoekers te trekken. Om hiermee te gaan beginnen voor een klein budget kan je de volgende tips meenemen in jouw Website Marketing plan!
Websites staan in de meeste gevallen niet stil in de jaren, de dagen van een single page layout met een leuk tekstje en een paar duizend lage kwaliteit links hiernaartoe zijn voorbij. Er is met de laatste Google Updates aan hun algoritme hier rekening mee gehouden en zowel de inhoud op jouw website dient goed te zijn, als ook externe factoren. Onthoud dat voor vrijwel iedere tak van het bedrijfsleven wel een concurrent bestaat die het al eerder heeft geprobeerd dan jij. Er is dus de nodige effort voor nodig om jouw website en bedrijf op de voorgrond te plaatsen, maakt niet uit of dit op de voorgrond is op diverse zoekmachines, of Sociale Media Platforms. Laten we daarom kijken hoe jij dit voor een laag budget kunt opstarten voor jouw website.
Een website zelf, het opzetten, en de werkzaamheden hierbij
Een website zelf is natuurlijk het centrale punt van al jouw efforts op internet marketing, het opzetten van een website is daar bij de meesten een groot deel van elk Website marketing budget. Waar dit voor de meesten niet perse noodzakelijk is.
Met tools zoals WordPress kan een website gemakkelijk zelf in elkaar worden gezet. Een grote kans bestaat dat jouw gekochte website van een internet bureau hier ook namelijk in gemaakt is. WordPress maakt het bijzonder eenvoudig om een website te starten met minimale ervaring, en met een beetje huiswerk is een website te maken in een dagje ervoor zitten. Dit wordt grotendeels mogelijk gemaakt door de mogelijkheid om met een thema de gehele lay-out van jouw website in een keer geregeld te hebben. Zonder te hoeven coderen. Deze thema’s zijn gratis te verkrijgen, maar ook voor een kleine investering +/- €50 tot €150 euro aan te schaffen via derde partijen. Houdt hier natuurlijk wel altijd rekening mee dat je met een betrouwbaar thema in zee gaat. Een thema dient namelijk ook onderhouden te worden met updates, als deze er niet zijn dan loopt je website op een bepaald moment risico. Twijfel je hierover, kom dan even bij ons de chat of schiet een ticket in.
Verdere werkzaamheden bij het opzetten van een website is het maken van het beeldmateriaal hiervan, denk aan een logo, de afbeeldingen die je wilt gebruiken in de teksten etc. Dit kan zelf worden gemaakt, of dit kan natuurlijk uitbesteed worden.
Een van de grootste onderdelen van elke website zijn de teksten, zelf weet je natuurlijk het beste in woorden te zetten wat de visie is van jouw bedrijf. Maar als je hier mee worstelt dan is dit tevens uit te besteden.
Het onderhoud van een website kan verder een groot aantal verschillende werkzaamheden onder vallen, een onderdeel hiervan is natuurlijk het veilig en up to date houden van de techniek van de website zelf. Voor ondernemers die dit liever uit willen besteden aan de experts hebben wij hiervoor de Managed WordPress Hosting Pakketten ontwikkeld. Hierbij nemen wij deze verantwoordelijk voor je uit handen.
Verder is het belangrijk om frisse content op een website en hierbuiten te plaatsen, dit kan content zijn in vele vormen, en wordt hieronder nog meer behandeld.
Marketing op Sociale Media
Marketing op Sociale Media wordt groter en belangrijker met elk jaar, gigantische doelgroepen kunnen met één enkele video of post bereikt worden. Miljoenen mensen maken namelijk dagelijks of meerdere keren per dag gebruik van Sociale Media om zichzelf te vermaken, informeren of activeren. Ook wordt er gekeken naar influencers voor het besluit over hun volgende aankoop, of een nieuw product wat een probleem kan verhelpen. Het is daarom ook een markt die verzadigd is met bedrijven, ondernemers, influencers en de buren op de hoek. Hierin doorbreken blijkt daarom niet altijd even eenvoudig, en er is net als meer in het leven consistentie, kwaliteit en kwantiteit voor nodig. Denk er dus goed over na waar het meeste van jouw doelgroep zich op bevindt. Is jouw product of tak van operen voornamelijk een visueel onderwerp wat op platformen zoals Instagram ontzettend populair is? Of bevinden ze zich juist meer op Twitter? De enige manier om hier achter te komen is om jezelf hierin te verdiepen en lid worden van bepaalde communities.
Zodra je jouw doelgroep hebt gevonden kan je gaan adverteren en/of op een regelmatige basis hier veel in posten. Om op zowel organische als advertentie basis tractie te gaan generen, en zo verkeer naar jouw website te kunnen sturen. Dit is per Social Media platform anders in hoeveel percentage van een gelikte post ook daadwerkelijk op jouw website terecht komt. En zal je zelf in de gaten dienen te houden, via Google Analytics bijvoorbeeld kan je snel zien van welk platform een bezoeker vandaan komt.
Website bezoekers vasthouden met een emaillijst, frisse content
Meer bezoekers op de website betekend meer conversies die plaatsvinden(Met de nodige haken en ogen). Meer bezoekers zijn belangrijk voor iedereen die een webshop voert, een informatief of vermakend blog runt, of iemand die zijn diensten aanbiedt via een website. Maar hoe hou je bezoekers beter vast die eenmaal op jouw website zijn geland? Dat is een kwestie van ijzersterke content, een interessant product of service te bieden. Bezoekers vasthouden doe je door de bezoeker om te zetten naar betalende klant, of ze lid laten worden van je nieuwsbrief of andere club.
Een nieuwsbrief of email lijst dien je echter voorzichtig mee om te springen, het is namelijk maar 1 foute email die ervoor kan zorgen dat je een (groot) deel van je abonnees op verliest. Het uitschrijven van een nieuwsbrief dien je ook op orde te hebben en moet met 1 klik kunnen uitvoeren. Dit is namelijk verplicht door de diverse SPAM wetten.
In een nieuwsbrief kan je jouw klanten en lezers uitnodigen tot speciale acties, nieuwe content op je website of andere kanalen, en het aanprijzen van eerdere content. De relatie die de meeste webmasters tot hun email publiek hebben is steeds nauwer te noemen, om er nog bovenuit te steken dien je de relatie goed te onderhouden en ervoor te zorgen dat lezers zich speciaal voelen. En onderdeel zijn van een elite groep, kom dus als eerst met een nieuw product of actie via de nieuwsbrief. Of probeer op zoon manier de lezers in de schijnwerper te zetten.
Marketing op Google
Marketing op Google kan ook opgevat weer worden op diverse manieren. Er zijn eigenlijk drie manieren om jouw website te marketen via Google. Dat is betaald via het zoeknetwerk, zodat jouw website bovenaan de Google zoekresultaten staat in de welbekende advertenties. De tweede wijze is via het Google Display netwerk, hierdoor wordt jouw advertentie weergegeven op gerelateerde websites of bijvoorbeeld nieuwswebsites. En als laatst is er de mogelijkheid om binnen de natuurlijke zoekresultaten te verschijnen met jouw website.
Met de eerste twee manieren kost het je op een directe basis geld, aangezien dit per klik op de advertentie werkt, of per weergave. En met de natuurlijke resultaten zal het je ook budget kosten, maar op een indirecte basis vaak. Bijvoorbeeld voor het schrijven van de tekst door een schrijven, of het zelf investeren van tijd. Natuurlijke zoekresultaten bij Google duren ook vaak langer om pas zijn vruchten te werpen. Wil je bijvoorbeeld nu verkeer voor een actie die je start? Dan is het vaak beter om voor een advertentie te gaan. Ditzelfde geldt ook voor het adverteren op Sociale Media kanalen.
Wil jij ook die sprong gaan wagen en met jouw onderneming gaan beginnen op het internet? MijnHostingPartner.nl is jouw partner op het gebied van betrouwbare en voordelige hosting. Zodat jij een solide fundering hebt voor jouw website. En mocht je nog meer diensten van ons willen ontdekken dan kan er ook even gekeken worden op bijvoorbeeld onze oplossing voor een webshop, of full service websitediensten op MijnWebdesignPartner.nl. Wij staan er klaar voor om jouw tot nieuwe hoogtes te tillen met elk aspect van jouw online aanwezigheid!