Wat wordt bedoelt met het optimaliseren van een website?
Met het optimaliseren van een website kunnen meerdere zaken bedoelt worden, van het optimaliseren voor zoekmachines. Op de gebruikerservaring en nog op een aantal andere manieren. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar deze verschillende aspecten van een website optimaliseren, en hoe jij dit kunt toepassen voor jouw website.
Optimaliseren voor gebruikerservaring
De gebruikerservaring van een website is een belangrijke factor voor meerdere redenen. Bovenaan staat natuurlijk de reden dat als een website fijn is in gebruik, dit eerder uitnodigt om hier langer op te blijven, een conversie te verrichten of anderzijds een positieve ervaring hiermee te hebben. De gebruikerservaring of UX zoals dit ook wel genoemd wordt is afhankelijk van een aantal pijlers van je website. De tekst en inhoud van de website moet fijn te lezen zijn, knoppen dienen te werken en makkelijk te klikken zijn, en de navigatie dient duidelijk te zijn.
De meeste WordPress thema’s zullen dit al voor je uit handen nemen en gelijk out of the box in orde hebben. Het kan echter zijn dat je hier met het zelf maken van websites wel goed rekening mee dient te houden. En hier meerdere mensen naar laat kijken voordat je op een design land. Want binnen een team of ontwikkelaar kan het nog wel eens tunnelvisie projecten worden. Wat uiteindelijk ten kosten kan gaan aan de gebruiksvriendelijkheid. Op een later stadium is hier altijd nog verder in te schakelen en te finetunen, echter kan het een hoop schelen als je dit vanaf het begin gelijk op de prioriteiten lijst zet.
Laadsnelheid
De laadsnelheid van een website is ook een belangrijke factor met betrekking tot het optimaliseren van een website. Hier vallen diverse onderdelen onder, maar begint vaak met de keuze voor de juiste hosting partij. Bij MIjnHostingPartner.nl hebben we de snelste pakketten voor je klaarstaan die ingericht zijn naar jouw wensen. Zo zitten er meerdere databases bij die jij kunt gebruiken voor jouw website, zoals een keuze tussen MySQL 5, MySQL 8, MariaDB en zelfs MS SQL bij onze .NET 7.0 hosting. Hier kan je dus gebruikmaken van de laatste techniek om ervoor te zorgen dat de kern van jouw website, de database, razendsnel en betrouwbaar is.
Verder heeft de laadsnelheid ook te maken met de keuzes die je maakt voor jouw website, wil je advertenties vertonen op de website? Dan moet je ook vrede hebben met een wat langere laadtijd. Dergelijke advertentie netwerken zorgen namelijk in elk scenario voor een bepaalde snelheid vertraging.
De keuze van het gebruikte thema en techniek zijn ook belangrijke aspecten voor de laadtijd van je website, een thema binnen WordPress kan een groot verschil maken in de laadtijd van jouw website. Sta hier dus altijd even bij stil en kijk wat anderen zeggen hierover in de reviews van het thema, voordat je een beslissing maakt hierin.
Afbeeldingen en media
Afbeeldingen en media maken ook een groot onderdeel uit voor het optimaliseren van een website, op je website is het niet de bedoeling om fullsize afbeeldingen in bijvoorbeeld 4K te uploaden. Dit kan namelijk voor een trage website zorgen voor zowel mobiele als desktop gebruikers. Met een website dien je dus de afbeeldingen te comprimeren en de juiste afmetingen te gebruiken. Vaak heeft jouw thema of Content Management Systeem zelf ook bepaalde richtlijnen voor. Zoals niet meer dan 1204 in pixelbreedte te gebruiken. Dit kan eenvoudig via tools en plug-ins worden geregeld, maar kan je ook gewoon doen met paint binnen Windows.
Na het verkleinen van de foto’s en afbeeldingen kan je ze nog een keer extra door een website zoals Tinypng halen. Dan zijn je afbeeldingen nog een keer extra verkleind, zonder hier veel aan kwaliteit in te verliezen.
Optimaliseren van een website voor zoekmachines
Het optimaliseren van een website voor zoekmachines kan een technisch onderdeel zijn, Google houdt bijvoorbeeld met meer dan 200 factoren rekening of jouw wel geschikt is om bovenaan te plaatsen binnen de zoekmachine voor een bepaalde zoekterm. Zoekmachine optimalisatie is tevens ook een lopende taak, aangezien hier frisse content voor dient te worden geserveerd, en de nodige verdere stappen gedaan dienen te worden zoals intern als extern voor je website.
Wil je hier ondersteuning bij voor jouw website of onderneming? Neem dan ook eens een kijkje bij onze partner MijnWebdesignPartner.nl, hierin kunnen we je van dienst zijn voor het optimaliseren voor Google!