Wat is van je website geïndexeerd door Google
Een website bestaat uit een hoop verschillende pagina’s en artikelen, het merendeel van de websites bestaat namelijk uit meer dan 1 pagina. In die verzameling van pagina’s en verschillende onderwerpen is het soms lastig om hier nog door de bomen het bos te kunnen zien. Met een aantal technische stappen en tools van Google zelf kan je haarfijn zien wat er allemaal geïndexeerd is van jouw website binnen de zoekmachine. Laten we in deze blog post een kijkje nemen hoe dit in zijn werk gaat, en hoe jij dit kunt gaan gebruiken!
Sitemap.xml aanmaken of controleren
Met een sitemap.xml zullen veel mensen al bekend zijn, dit is een complete bibliotheek die veel Content Management Systemen al automatisch aanmaken. En ervoor zorgen dat de relevante links binnen je website zichtbaar zijn voor alle zoekmachines. Zonder kan dit ook gevonden worden en geïndexeerd. Maar met een sitemap.xml kan je doorgeven wat er prioriteit dient te hebben binnen jouw website aan pagina’s.
Een sitemap.xml is ook eenvoudig te generen met online tools indien je dit op deze manier wil doen. Er zijn diverse tools beschikbaar die jouw website afgaan of crawlen, en er vervolgens het sitemap.xml bestand aanmaken. Om die vervolgens te downloaden en te kunnen plaatsen in de wwwroot van je website hosting
Je kan controleren of jouw website al over een sitemap.xml beschikt door achter de URL van je website/sitemap.xml te zetten, of te kijken in het robots.txt bestand. Hier dient namelijk ook en link in te staan naar het sitemap.xml bestand.
Het sitemap.xml bestand kan ook vermeld worden binnen Google Search Console, zodat je hier op een directere wijze door kan geven aan Google waaruit jouw website bestaat. Ook kan je hier gelijk in terug zien of deze verder correct is, enige fouten worden namelijk aangegeven.
Google Search Console gebruiken voor het controleren van dekking
Google Search Console is een krachtige tool die menig webmaster al zullen gebruiken om het beste te halen uit hun website. Met Google Search Console kan je namelijk inzicht krijgen in de dekking van jouw website binnen Google. Zie je ook de zoekwoorden waar jouw website voor rankt, tot 1000 zoekwoorden zien hierin te zien. En zie je ook de laatste positie hiervan in terug. Ook is met Google Search Console Insights gemakkelijk te zien voor content creators of minder technisch onderlegde websitebeheerders hoe jouw website presteert. In een gemakkelijk te lezen overzicht zie je dan een vogelvlucht wat jouw populairste pagina’s zijn. En met welke zoekwoorden jouw website naar boven komt.
Google Search Console is gemakkelijk toe te voegen aan je website, hiervoor kan je of een plug-in installeren binnen WordPress, of je kan eenvoudig een .txt record toevoegen in de DNS die je verder helpt met het authentiseren van jouw website. Het DNS record is de methode die wij aanraden, met enkele stappen is dit namelijk eenvoudig toe te voegen in ons klantenpanel.
Wanneer je Google Search Console hebt geactiveerd voor je website zal je ook een maandelijks overzicht gelijk toegestuurd krijgen hoe jouw website heeft gepresteerd. En met een koppeling met Google Analytics is er nog beter in te zien wat er allemaal gebeurt binnen je website.
Niet relevante pagina’s controleren en verwijderen
Wanneer je merkt dat er een hoop pagina’s geïndexeerd zijn die eigenlijk niet de bedoeling waren, dan kan dit ook gecorrigeerd worden binnen Google Search Console. URL’s die bijvoorbeeld vaak foutief meegenomen worden zijn categorie URL’s, of optellen van pagina’s. Dit kan resulteren in een 404 foutmelding, wat ook weer schadelijk kan zijn voor de gebruikerservaring van een website.
Controleer dus elke URL van jouw website die in de sitemap.xml of Google Search Console staat, op foutmeldingen of lege pagina’s. Met diverse tools zoals ahrefs en semrush is er ook een volledige website scan uit te voeren. Die dergelijke foutmeldingen ook opzoekt en aangeeft.
Enige vermelde problemen controleren
Binnen Google Search Console zie je ook terug als er problemen zijn met je website met betrekking tot mobiele weergaves en andere snelheidsproblemen. Binnen een aantal rapporten zie je terug of jouw website geschikt is voor mobiele apparaten, en hoe je dit kunt oplossen.
Je ziet in het Overzicht van pagina functionaliteit terug welke URL’s correct weergegeven kunnen worden, afzonderlijk wordt hier een rapport van gemaakt voor mobiel en desktop. Als je bijvoorbeeld net een te groot plaatje hebt, die wel correct kan worden weergegeven op desktop, maar niet op mobiele apparaten. Dan wordt dit in deze rapporten aangegeven, en kan je dus de nodige stappen ondernemen om dit op te lossen.