Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Wat is een Website Conversie

Wat is een Website Conversie
MijnHostingPartner

Wat is een Website Conversie

In de wereld van websites zijn er verschillende termen die je gelijk zult tegenkomen zodra je hier mee start. Website conversies is een term die wellicht wel het belangrijkst is om te kennen. En hoe je dit kunt beïnvloeden en verbeteren. Laten we in deze blog post een diepere kijk nemen op wat dit exact inhoud en hoe je dit beter kunt meten.

Verschillende soorten conversies

Een conversie kan breed opgevat worden, in zijn algemeen betekend dit echter dat een website bezoeker die een gewenste actie uitvoert op je website een conversie genoemd kan worden. Dus een bezoeker die iets besteld op je website, een advertentie aanklikt, een bestelling plaatst via een affiliate link of zich inschrijft voor een nieuwsbrief kunnen allemaal positieve ontwikkelingen zijn waar je op doelt met het runnen van een website. 

Een website maak je namelijk niet voor niets, het kan jouw bedrijf meer op de kaart zetten, zowel voor een wereldwijd publiek, landelijk of als voor een lokaal publiek. En kan voor alles zorgen tot meer fysieke winkelbezoeken, als een makkelijke wijze van reserveringen maken. Een conversie is dus een verzamelnaam voor elke positieve actie die een bezoeker op jouw website kan verrichten. 

Website bezoekers converteren naar betalende klanten

Website bezoekers dus succesvol converteren naar betalende klanten is een item wat bij iedere website beheerder op de prioriteiten lijst staat. Met een hoger conversie percentage kan je dus ook meer uit je bestaande website bezoekers halen. Dit kan je bereiken door op elke pagina van je website duidelijk te hebben waar deze voor dient, en duidelijke acties hieraan vast te hebben hangen. Dat kan een uitnodiging zijn om in te schrijven op de nieuwsbrief met een pakkende pop up, of een andere eerder behandelde type conversie.

Website bezoekers zijn om te zetten naar betalende klanten door het optimaleren van de gebruikerservaring, dus het gebruiken van duidelijke call to actions, opvallende aandachtstrekkers door bijvoorbeeld gebruikmaken van kleuren en knoppen die aanmoedigen tot actie. En het gebruiken van een gestroomlijnd bestelproces. Laat hier vooral ook mensen buiten je bedrijf naar kijken, zelf sta je hier vaak te dicht op om hier objectief naar te kunnen kijken. 

Conversies beter bijhouden via statistieken tools

Conversies zijn natuurlijk mooi zodra je ze binnen ziet rollen, maar hoe kan je dit beter bijhouden om dit in de toekomst te kunnen verbeteren? Dit doe je door de website statistieken bij te houden, en hierin bepaalde metrics nakijken of toevoegen om meer inzicht te krijgen in waar en hoe conversies precies tot stand komen. De grootste partij die hiervoor gebruikt kan worden is uiteraard Google, met zijn Google Analytics 4 kan je de laatste statistieken inzien van jouw website, en aan de hand van ook koppelingen met andere Google tools hier haarfijn inzien waar de conversies vandaan komen. Integraties met tools zoals Google Search Console geven je meer inzicht in het organische verkeer vanuit Google, Google Ads koppeling geeft je meer inzicht in de advertenties die je hierin hebt lopen. Op die manier kan je dus de diensten van Google koppelen en hier het meeste uithalen. 

Wanneer je liever de statistieken zelf in de hand houdt kan je ook kijken naar een lokale optie,  Matomo is een tool die de data verder geheel lokaal opslaat. En dus je bezoekers meer privacy geeft dan tools zoals Google Analytics. Zodra je dit actief hebt deel je namelijk data, en kan dit verzonden worden naar de VS. 

Meer website bezoekers betekend niet automatisch meer conversies

Zodra je meer website bezoekers hebt dan betekend dit niet automatisch dat je meer conversies ziet op je website, het is wel zo dat je hier meer kans op maakt des te meer bezoekers je op een maandbasis hebt. Je kan jouw website ook al optimaliseren als je een bestaand aantal gebruikers hebt. Vaak is dit pas echter zinvol zodra je de duizend bezoekers per maand overbrugt. Minder dan dit kan namelijk een te kleine datapool zijn om enige conclusies te trekken. 

Indien je jouw bestaande bezoekerspool wilt optimaliseren voor conversies dan is dat mogelijk door verschillende A B testen aan te zetten, leidt bijvoorbeeld 50 % van een specifieke advertentie naar een aparte landingspagina. Dit kan al zoiets eenvoudigs zijn door een andere Call to Action neer te zetten of een ander kleurenschema. En analyseer je resultaten na een zekere periode. Langer is vaker beter in dergelijke gevallen. Probeer dit minimaal een maand uit testen met dergelijke testen. Zo krijg je een beter beeld wat jouw bezoekers preferen. 

Optimaliseren van de website voor meer conversies

Het op optimaliseren van de website is niet 1 druk op de knop in vrijwel alle gevallen, het is een vaak een combinatie van factoren die ervoor kunnen zorgen dat een website minder dan optimaal gebruikt kan worden. Vaak komt dit echter neer op de volgende aspecten die gecontroleerd dienen te worden. De laadsnelheid van de website op zowel mobiele apparaten als desktop. De duidelijkheid en leesbaarheid van de tekst en of gebruikers kunnen vinden wat ze zoeken op de website. De snelheid en ook deels de gebruiksvriendelijkheid van een website is te testen met tools van Google zelf. Google Pagespeeds geeft je meer inzicht in hoe jouw website technisch ingeladen wordt, en de gebruiksvriendelijkheidstools van Google Search Console geven je meer inzicht in hoe jouw website gebruikt kan worden. 

Maak dus een rapport van de huidige status van je website, en ga hier vervolgens punt voor punt mee aan de slag om jouw website te verbeteren. Dit zal de nodige inspanning kosten, maar kan een groot verschil maken in jouw conversie aantallen. 

Start dus nu met het optimaliseren van je conversies van jouw website! En zorg voor de juiste fundering met de hosting pakketten van MijnHositngPartner.nl.