Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Verschillende soorten Conversies

Verschillende soorten Conversies
MijnHostingPartner

Verschillende soorten Conversies

In de wereld van Digitale Marketing zijn er een aantal begrippen en termen die belangrijk zijn om te weten. Een conversie is er een van die belangrijk is  om te weten en te realiseren wat dit precies in houdt. Laten we dus in dit artikel even een kijk nemen in de wereld van de conversies!

Webmarketing kan vele soorten en vormen aannemen,  een van de hoofddoelen van al jouw digitale marketing is natuurlijk meer verkopen. Of dit nu jouw online diensten zijn, offline diensten en werkzaamheden, producten of informatie. Een conversie is noodzakelijk voor jouw website om te overleven en te groeien. Met een succesvolle campagne kan  je een boost in conversies terugzien en daardoor je marketing budget aanpassen. Met een minder succesvolle campagne kan je een aanpassing maken en jouw budget op een andere manier inrichten. Verschillende doelen kunnen ook verschillende conversies hebben. In dit artikel gaan we beginnen met het ontdekken van de verschillende conversies die er kunnen zijn.

Harde conversies

Harde conversies kunnen gezien worden als een aankoop, dit kan verschillen per bedrijf en website, maar kan begrepen worden onder de volgende begrippen: 

  •  Aankoop van een product of dienst
  •  Andere transactie vind plaats

Een harde conversie kan dus direct klanten opleveren of in ieder  Deze harde conversies leiden dus direct naar geld in het laatje in de optimale situaties. Wat het doel is van ieder bedrijf. Een harde conversie kan dus gezien worden als het hoofddoel en een nieuwe klant. En kan de vorm aannemen van een bestelling binnen jouw webshop. Het afnemen van een dienst in jouw bedrijfswebsite, of een klik op een advertentie op je blog. Een harde conversie kan namelijk ook bij puur informatie websites plaatsvinden.

Zachte conversies

Zachte conversies kunnen wat meerdere zaken omvatten en is erg website en niche gevoelig. Wat voor jouw een zachte conversie kan zijn, kan ook voor een ander bedrijf helemaal niet interessant zijn. Maar hieronder volgt een aantal voorbeelden van een zachte conversie die plaats kunnen vinden op jouw website:

  • Email nieuwsbrief inschrijven
  • Communicatie of contact formulier invullen. Ook voor bijvoorbeeld een offerte aanvraag
  • Landingspagina bezoeken
  • E-Book downloaden, Infographic of White Paper. 

Communicatiedoelen kunnen gezien worden als conversies of leads, waar zelfs gehele marketing bureaus op gefundeerd zijn. Een inschrijving of aanvraag kan dus duiden op mogelijke interesse, waardoor op een later tijdstip tot harde conversie over kan worden gegaan. Dit maakt een Zachte Conversie vaak eenvoudiger te bereiken dan een harde conversie. Maar maakt dit ook minder waardevol omdat hier geen transactie direct in plaatsvindt. 

Een zachte conversie kan op een later stadium in de reis van een klant plaatsvinden, en toont meestal aan dat er interesse is, maar nog niet genoeg overtuiging heeft plaatsgevonden. Het inschrijven van een nieuwsbrief of meer informatie aanvraag getuigt hier namelijk ook van. Een bezoeker geeft natuurlijk niet zomaar zijn email adres op of contactgegevens bij een website. Hier dient een niveau aan interesse aan gekoppeld te zijn. Dit zal in de meeste scenario’s het meest toepasselijk zijn op bijvoorbeeld het aanvragen van zonnepanelen laten installeren, een maandelijks software pakket kan hier ook onder vallen. 

Hoe kan je dit precies bijhouden?

Het bijhouden van conversies op je website gaat via Analytische software, dit is in de meeste gevallen voor websites Google Analytics, maar kan ook bijvoorbeeld Microsoft Clarity zijn of een andere methode om je website statistieken te zien. Binnen de meeste software kan je vervolgens ook  doelen instellen waarmee je de conversies kunt bijhouden. Natuurlijk zal je van een bestelling op je website ook een email ontvangen binnen de meeste Content Management Systemen, maar met een conversie doel wat geen bestelling is kan dit natuurlijk wat lastiger zijn om bij te houden. Met een doel binnen je Analytics kan je vervolgens dit ook verwerken in rapporten, zodat je dit kan meenemen in jouw volgende meeting. Wat altijd handig is. 

Doelen aanmaken gaat op een aantal manieren, raadpleeg hiervoor even de documentatie van het door jouw gekozen pakket om dit verder in te stellen.

Met het bijhouden van je conversies kan je ook een beter beeld krijgen wat er werkt en niet werkt. In plaats van alleen water naar de zee dragen met een vast advertentie budget of andere promotie methode. Kan je nog geen goed beeld krijgen wat er precies heeft gewerkt voor jouw website promotie en wat niet. Met een conversie die bijvoorbeeld waar de bezoeker vandaan komt, welke actie ondernomen wordt op jouw website en of er overgegaan wordt tot conversie kan een groot verschil maken in de beslissing voor het investeren van budget. Een belangrijke factor voor elk bedrijf, groot of klein.

Wil je ook jouw website op de snelste hosting? Neem dan nu een pakket af bij MijnHostingPartner.nl!