Verkeer naar je website met zoekmachines
Bezoekers naar je website trekken blijft een eerste prioriteit voor velen, met meer bezoekers maak je meer kans op iemand die klant wordt. Lid wordt van je nieuwsbrief of anderzijds een conversie verricht p je website. In de vorige blog post hebben we verkeer via Sociale Media kanalen behandeld, laten we in deze blog post behandelen hoe je dit doen via zoekmachines zoals Google, Bing, DuckDuckGo, Brave en vele anderen. Zowel betaald als organisch.
Verkeer naar je website kan op een aantal manieren ontstaan, voor vrijwel alle manieren geldt dat er weinig passief of spontaan naar je website gaat. Er zal in elk geval het nodige verricht dienen te worden om verkeer naar jouw website te slepen. Voor zowel betaalde resultaten als organische of natuurlijke zoekresultaten zal er altijd een investering van zowel tijd en geld inzitten om ervoor te zorgen dat je resultaten behaald hierin. Voor niets gaat de zon op, is ook hier weer van toepassing.
Betaald verkeer vanuit zoekmachines
Een van de meest gebruikte manieren om verkeer te trekken naar je website voor bedrijven is gebruik te maken van Google Ads, oftewel het advertentienetwerk van Google. Dit is een vrij betrouwbare manier om nieuwe klanten te trekken naar je website, en ervoor te zorgen dat je altijd een influx hebt van nieuwe ogen op je producten of diensten. Zolang je natuurlijk elke maand een bepaald budget hiervoor beschikbaar maakt.
Zodra je ervoor besluit om te stoppen met de advertenties dan droogt dit natuurlijk ook op zodra de knop omgeschakeld wordt. De influx van verkeer houdt dan direct op. Het is daarom voor veel non profit organisaties en verenigingen niet haalbaar om voor te adverteren, bestaande bedrijven en startups met een opstartkapitaal maken hier natuurlijk wel volop gebruik van.
Ook voor kleinere marketingbudgetten is het wel mogelijk om van het Google Advertentienetwerk gebruik te maken, dit is ook deels afhankelijk voor welke zoekwoorden en termen je adverteert en of er veel concurrentie is in jouw bepaalde tak van opereren. Als je een beperkt budget hebt voor het adverteren dan kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om niet voor de term: ” Sneakers kopen” te gaan. Maar eerder voor bijvoorbeeld: “lichtgewicht duurzame sneakers kopen” te gaan. Dat verschil kan al een hoop uitmaken in je maandelijkse uitgaven. Let wel dat er ook minder mensen hiernaar zoeken. Je kan dus vaak niet dezelfde hoeveelheid verkeer verwachten dan je wellicht hebt met het bredere zoekwoord. Maar daartegen staat wel weer dat het vaak gerichter verkeer is. En als je het huiswerk doet naar het zoekwoord of term, vaak met meer koopintentie door de gebruiker.
Betaald zoekverkeer hoeft dus niet duizenden euro’s per maand te kosten om succesvol te zijn, wel is de realiteit dat je aardig je huiswerk zal dienen te doen naar bepaalde kansen en zoekwoorden om hier daadwerkelijk wat uit te halen. Er zijn namelijk ook bedrijven die hier gehele teams voor opzij hebben gezet, of toegang hebben tot (vaak prijzige) marketingtools die hun een voorsprong kunnen geven.
Als laatst heb je ook de mogelijkheid om buiten Google te adverteren, dit is ook vaker geschikt voor de kleinere bedrijven. Er worden namelijk niet dezelfde bedragen per klik gevraagd, simpelweg omdat er een kleinere gebruikersbasis is. We hebben het nog steeds over vele tienduizenden gebruikers die hierachter zitten, maar met de duizel wekkende gebruikersbasis van Google alleen kan dit een druppel in de oceaan zijn. Stem het dus af naar je doelgroep en kijk wat de gewenste effecten heeft. Met enige experimenten en bijhouden van de resultaten kan je een mooi resultaat neerzetten voor ieder budget.
Organisch verkeer vanuit zoekmachines
Het organische verkeer vanuit zoekmachines is een vak apart, veel bedrijven en freelancers zijn zelfs opgericht om alleen op dit onderdeel klanten te kunnen bijstaan met het groeien van hun verkeer vanuit de zoekmachines. Het kan namelijk een hele kunst zijn om jouw website op de eerste pagina te krijgen in een verzadigde markt. En dit kost vaak de nodige tijd en inspaning. Er zijn naar schatting 200 factoren waar Google mee rekening houdt in het ranken van websites in hun zoekresultaten. En je dient met een waslijst aan zaken rekening te houden om in de bovenste resultaten te verschijnen.
Om enige voorbeelden te noemen kan een doorsnee website dient zijn landingspagina’s voor hun producten of diensten op orde te hebben door te zorgen dat de tekst relevant is, snel ingeladen kan worden, er goed uitziet op mobiele schermen en geregeld voorzien wordt van nieuwe content. Wanneer je in een verzadigde tak of branche zit dan zitten hier in vrijwel alle gevallen al concurrenten in die dit al een lange periode hebben. Met die geschiedenis aan content en vooral ook backlinks van andere websites kan het moeilijk om als nieuwe partij hierin door te breken. De kunst is dan ook weer om langere keywords te targeten of anderzijds weer lagere concurrentie te zoeken.
Wat het grootste punt is van organisch verkeer is dat het over het algemeen langer op een bepaalde positie blijft. Wanneer je dus op de eerste pagina staat en geen blackhat tactieken hebt toegepast er een lange tijd op die eerste pagina blijven. Dit is echter ook weer afhankelijk welke concurrenten komen kijken, en wat jouw link sterkte is. Plus de andere 200 factoren die nog meetellen.
Organisch op de eerste plekken komen binnen Google en andere zoekmachines kan na de werkzaamheden nog zeker 6 maanden duren voordat je hier verschil in kan zien. Voor veel bedrijven is het dus efficiënter, of in ieder geval doeltreffender om meer te investeren in Google Advertenties. Hier is tegenover een bepaald budget een resultaat vanaf te zien, met zoekmachine optimalisatie kan hier niet zo snel een vergelijkbare garantie op gegeven worden.
Daarom is het vaak het geval dat bedrijven hierin hulp zoeken, wanneer je dit wilt dan kan je ook een keer kijken bij onze partner MijnWebdesignPartner.nl. Waar wij pakketten voor je hebben klaarstaan die je verder helpen met deze werkzaamheden. Voor hosting kan je natuurlijk bij MijnHostingPartner.nl terecht, waar we de snelste hosting voor je hebben klaarstaan voor een breed aantal Content Management Systemen.