Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Meer te weten komen over de bezoekers van je website

Meer te weten komen over de bezoekers van je website
MijnHostingPartner

Meer te weten komen over de bezoekers van je website

Je bezoekers op de website zijn een waardevolle aanwinst, het hele punt van websites is om informatie met zoveel mogelijk mensen te delen. Of dit nu van jouw geweldige bedrijf is, je laatste freelance projecten of het leveren van informatie zelf of content zelf. Door jouw bezoekers maakt het onderhouden van een website de moeite waard. Laten we in deze blog post bekijken hoe je meer kunt leren van je bezoekers, en hoe je dit precies kunt bijhouden. 

Statistieken bijhouden van je website

Statistieken van een website zijn op een hoop verschillende manieren bij te houden, er zijn namelijk een hoop verschillende tools en manieren voor om te bekijken wie er allemaal zoal op je website komt, en welke pagina’s ze bezoeken. Verschillende tools kunnen ook verschillende niveau aan informatie bijhouden. Er zijn tools waar je stap voor stap in een filmpje kan zien wat een bezoeker precies allemaal heeft uitgevoerd op je website. En er zijn ook tools die je enkel vertellen waar een bezoeker vandaan komt, en welke pagina’s hij of zij heeft lopen bekijken. Je kan het dus zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Laten we hieronder de verschillende tools bekijken welke te gebruiken zijn, en welke voor of nadelen ze hebben. 

Google Analytics

Google Analytics is de meest populaire methode om de statistieken en gegevens van jouw website bezoekers bij te houden. Ontwikkeld door Google en door iedereen vrij te gebruiken, is het vaak de eerste methode die toegepast wordt op een nieuwe website om de gegevens bij te houden. Google Analytics kan eenvoudig zijn in gebruik, mits je de basisfunctionaliteit en instellingen gebruikt. Maar kan ook uitgebreid en onoverzichtelijk zijn op sommige punten. Vaak is enige ervaring dus wel noodzakelijk om alle gewenste data eruit te halen, maar hier is ontzettend veel informatie voor te vinden. Aangezien het de meest gebruikte oplossing is.  

Installeren van Google Analytics is een kwestie van je aanmelden met een bestaand of nieuw Google account, en vervolgens een klein stukje code in je header van de website plakken. Er zijn ook tools en plug-ins beschikbaar om dit zonder te coderen voor elkaar te krijgen voor vrijwel elk Content Management Systeem zoals WordPress

Microsoft Clarity

Microsoft Clarity is een vrij recente uitgave van Microsoft om de statistieken van jouw website bij te houden en jouw bezoekers beter te leren kennen. Met Microsoft Clarity heb je een wat simpeler dashboard waar je in een pagina de belangrijkste statistieken inziet. Voor beginners kan dit dus makkelijker zijn om in een oogopslag jouw bezoekers in te zien. Microsoft Clarity heeft verder ook de mogelijkheid om de gehele sessies van jouw bezoekers terug te zien, en ook een hittemap te kunnen raadplegen. Je ziet dan in een video de gehele sessie van een gebruiker terug, en in een hittemap de meest gebruikte onderdelen van je website. Dit kan je unieke inzichten geven in wat een bezoeker van jouw website verlangd. En hoe je hier meer op kan inspelen om ervoor te zorgen dat jouw website alsmaar positief ontwikkeld. 

Microsoft Clarity kan op dezelfde wijze geïnstalleerd worden als Google Analytics en brengt verder weinig anders mee in dit proces. Log simpelweg in met je Microsoft Account, en plak vervolgens het aangegeven stukje code in de header van je website. Dat is verder alles. 

Koko en Matomo Analytics

Koko en Matomo Analytics zijn beide beschikbaar voor WordPress gebruikers en hebben als grote voordeel dat deze de data geheel op jouw website of hosting houden. Microsoft Clarity en Google Analytics exporteren of verzenden alle data naar hun eigen servers, en in deze kan je er dus niet geheel de eigenaar erover blijven. Met Koko Analytics en Matomo kan je dit eenvoudig installeren via WordPress zelf, en hier vervolgens alle data van lokaal houden. Dit zorgt er dus voor dat je dit beter in de hand houdt dan menig andere optie. Wat voor veel website eigenaars en website bezoekers bijzonder fijn kan zijn. 

Polls houden op je website

Polls houden op je website kan ook een krachtige tool zijn om jouw bezoekers beter te leren kennen. Met een poll kan een rondvraag worden uitgevoerd met vragen die voor jouw bedrijf of website belangrijk kunnen zijn. En kunnen dus zo vaak meer inzicht nog geven in bijvoorbeeld een bepaalde actie, of ervaring tijdens het aankoopproces. Dit soort formulieren en invullijsten zijn niet nieuws, en wordt natuurlijk al langere tijd gebruikt om te kijken wat er te verbeteren valt. Google Forms is hier een eenvoudige tool voor om een Poll te maken. Er zijn echter ook diverse andere bestaande tools voor die je kan gebruiken om de data lokaal te houden. Of anderzijds niet door derde partijen te laten beheren. 

Data verwerken en bijhouden van de statistieken – Actie plan maken 

Zodra je de data allemaal verzameld op de door jouw gekozen manier, dan is het ook zaak dat je hier lering uit trekt en bepaalde actie punten op de lijst zet. Zie je bijvoorbeeld dat 1 pagina beter presteert via de organische zoekresultaten, of juist uit een andere specifieke bron? Dan kan je hier meer op inspelen en bijvoorbeeld meer investeren in soortgelijke content. Wat weer zijn vruchten kan afwerpen voor andere pagina’s. 

Kijk echter niet meerdere keren per dag naar de analytische gegevens en probeer hierin enkel te kijken wanneer je een actieplan maakt. Te veel naar statistieken turen in plaats van actief bezig zijn met het produceren van content, adverteren of Sociale Media kan vaak negatief werken. 

Hoe goed ken jij jouw website bezoekers? En welke tool gebruik jij hiervoor om informatie te verzamelen? Laat het ons weten via Sociale Media!