Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Laat de inhoud van je website spreken

Laat de inhoud van je website spreken
MijnHostingPartner

Laat de inhoud van je website spreken

Als je een website bouwt, is het verleidelijk om je te laten meeslepen door het ontwerp. Je wilt dat je website er aantrekkelijk en professioneel uitziet. Maar ondanks het belang van een goede lay-out, is er één ding dat nog belangrijker is: de inhoud of content. 

Zodra je namelijk een bezoeker eenmaal tot het punt hebt gebracht om verdere aandacht te spenderen aan de inhoud van je website, heb je vaak maar enkele momenten om die aandacht vast te houden. Voor verschillende soorten websites is dit anders, en zal dus niet voor elke website gelijk te meten zijn. Als voorbeeld kan de inhoud van een blog website een grotere rol spelen dan een website wat enkel als visitekaartje voor je bedrijf dient te gunnen. 

Inhoud neemt de hoofdrol 

De inhoud van een website is wat mensen naar je website trekt en wat hen daar houdt. Het is waar mensen naar op zoek zijn en het is wat hen helpt beslissen of ze bij je willen blijven of niet. Maar ondanks de cruciale rol die de inhoud speelt, wordt het vaak verwaarloosd ten gunste van het ontwerp. Waar inhoud of de tekst van een homepagina nog wel serieus wordt geschreven, maar de rest uitbesteed aan iemand die buiten je bedrijf en dus passie staat. Elke pagina telt echter en kan ervoor zorgen dat de klant die meer informatie nodig heeft dit ook kan vinden. Inhoud neemt namelijk ook een belangrijke rol in binnen de zoekmachines, en kan ervoor zorgen dat jij op de eerste pagina verschijnt met relevante zoekopdrachten in jouw branche. 

Hoe zorg je ervoor dat de inhoud van je website echt spreekt? Gebruik nu de volgende tips!

Bepaal je doelgroep en pas de inhoud daarop aan. Wie is je doelgroep en wat willen ze van je weten? Stem je inhoud af op hun behoeften en interesses.


Wees duidelijk en beknopt. Mensen hebben geen tijd om lange stukken tekst te lezen. Zorg ervoor dat je boodschap duidelijk is en dat je de belangrijkste punten beknopt verwoordt. Licht echter punten of onderwerpen nader toe wanneer het onderwerp hiernaar vraagt. Als voorbeeld is het leuk om te zeggen dat je jouw keukenmessen scherp dient te houden, maar het uitleggen hoe en waarom kan meer dan 1 zin innemen. 


Gebruik afbeeldingen en video's om je inhoud te versterken. Visuele elementen kunnen je inhoud levend maken en helpen om je boodschap over te brengen. Vergeet hierbij ook niet de rol die audio kan spelen, je content ook aan kunnen rijken als podcast of luisterboek kan ook ervoor zorgen dat mensen met een visuele beperking kunnen gebruikmaken van je diensten. 


Gebruik koppen en tussenkopjes om de inhoud te structureren. Dit maakt de inhoud gemakkelijker te scannen en te begrijpen. Voor gebruikers met een kortere spanningsboog kan dit ook helpen om ervoor te zorgen dat ze de content sneller kunnen vinden. Ook interne links binnen je content kan hiervoor zorgen dat mensen direct kunnen “springen” naar het onderwerp waar ze voor je bij je gekomen zijn. 


Wees authentiek en persoonlijk. Mensen willen zich kunnen identificeren met de inhoud en de persoon of het bedrijf erachter. Laat je persoonlijkheid zien en maak contact met je doelgroep. Een persoonlijke (onderbouwde) mening over een product of dienst is meer waard dan het opsommen van meningen van anderen in een blog bijvoorbeeld. 

Zorg voor een goede balans tussen tekst en witruimte. Tekst moet gemakkelijk te lezen zijn en niet overweldigend. Witruimte kan helpen om de tekst te breken en de inhoud beter te laten ademen. Dit heeft ook weer te maken met het opbreken van de tekst in brokken en koppen. 

Zorg ervoor dat de inhoud van hoge kwaliteit is. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar het is gemakkelijk om in de val te trappen van het snel schrijven van inhoud om je website te vullen. Zorg ervoor dat de inhoud van hoge kwaliteit is en de moeite waard is om te lezen. Vermijd dus spelfouten, controleer de informatie nog een keer dubbel en laat hem nog een keer nalezen. Bij voorkeur ook door iemand die buiten je bedrijf staat. En dus vanaf buitenaf meer een mening kan vormen. 

Als je deze tips volgt, zal de inhoud van je website hosting echt spreken en zal het bezoekers aantrekken en vasthouden. Vergeet niet dat het ontwerp van je website slechts een ondersteunende rol speelt en dat de inhoud de echte ster van de show is. Maak het de moeite waard voor je bezoekers om terug te komen voor meer! Belangrijk voor je reisblog, maar ook voor je bedrijvenwebsite!