Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Jaarrapport maken van je website

Jaarrapport maken van je website
MijnHostingPartner

Jaarrapport maken van je website

Het is weer de start van een nieuw jaar, met het nieuwe jaar zijn er weer nieuwe kansen. Ook voor je website en hosting. Met een totaal rapport van 2020 kan je ervoor zorgen dat je de prioriteiten helder hebt en de focus kan weerleggen waar nodig. Laten we een paar tips behandelen voor het jaarrapport wat je kan maken van je website!

Het bijhouden van een aantal statistieken is onmisbaar bij het verzamelen van de data voor een jaarrapport. Hiervoor gaan we rekening houden dat je een aantal tools geïnstalleerd hebt staan op je website. De volgende tools zijn te gebruiken om de data bij te houden en op een later stadium weer op te zoeken. 

Tools voor het bijhouden van website data

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, zo ook met website statistieken tools. De meest voor de hand liggende om te gebruiken is echter Google Analytics. Met zijn uitgebreide rapportage en uitgebreide ondersteuning van derde partijen die er te vinden zijn is het met rede de meest gebruikte tool hiervoor. Ook gaan we ervanuit dat je gebruik maakt van Google Search Console voor het bijhouden van de resultaten op het Google Zoek en Discover netwerk. Zo kan je bijhouden hoe jouw website presteerd. En dit verwerken in het jaarrapport. 

Voel je echter vrij om een van de populaire andere tools hiervoor te gebruiken, zoals gezegd zijn er meerdere oplossingen hiervoor die te gebruiken zijn. 

Totaal aantal gebruikers en pagina weergeven voor 2020

Het totaal aantal gebruikers is niet alleen leuk om te weten, maar geeft je ook een idee aan hoe je website presteerde in het laatste jaar. Op jaarbasis kan je dan volgend jaar gauw zien of je al meer gebruikers hebt gehad. En hoe dit bereikt is met de overige data die je verzameld. 

Totaal aantal gebruikers kan op een paar verschillende wijzen worden opgevat, binnen Google Analytics heb je een drietal metrics die hiervoor kunnen worden gebruikt. 

Namelijk het totaal aantal gebruikers, het totaal aantal pagina weergaven en het aantal sessies. Het aantal sessies beschouw ik voor dit rapport van je website niet geheel relevant. Dit zijn namelijk de mensen die teruggekomen zijn oftewel meerdere keren op je website hosting zijn geweest. Het totaal aantal gebruikers en het totaal aantal pagina weergaven zijn belangrijke metrics om bij te houden. Al deze metrics zie je in de Doelgroep terug bij Google Analytics, hier selecteer je dan eerst het volledige jaar. En hierna zie je netjes het rapport al voor je klaarstaan. Zie de cover foto van dit artikel.

Het rapport is vervolgens aan te maken door de volgende stap: 

Jaarrapport maken van je website

Met een PDF bestand is het vervolgens gemakkelijk uit te printen en te overleggen op een vergadering, of te delen op de email. Hier kan je dus ook meerdere bestanden combineren in 1 om een totaalrapport te maken van het jaar en dit te delen met collega’s of klanten.

Populairste pagina’s van je website

De populairste pagina’s van een website zijn belangrijk om bij te houden voor een aantal redenen. De grootste hiervan is dat je hiervan uit kan lezen waar jouw succesverhalen liggen, en waar nog meer het succes verspreid dient te worden. Het is namelijk gevaarlijk om te vertrouwen op 1 zoekresultaat die organisch het meeste verkeer van je website binnensleept. Zeker op jaarbasis zie je gelijk welke pagina’s bij jouw website het populairst zijn. Met elke Google Core Update is het weer spannend of jouw organisch verkeer voor het vuurpeleton komt te staan, of juist wordt beloont. Afhankelijk zijn van 1 of een paar artikelen of pagina’s kan dus vaak niet stabiel genoeg zijn om op te vertrouwen. 

Dit is ook verder te splitsen door de bron van het verkeer bij te houden. Dus een apart rapport kan gegenereerd worden voor de organische resultaten vanaf Google, Bing of DuckDuckGo. En er kan gebruik gemaakt worden van verdere splitsing om direct verkeer of referrer verkeer van bijvoorbeeld Social media apart te nemen. 

Jaarrapport maken van je website

Om het snelst in te zien wat de resultaten van 2020 zijn van je website hosting is om naar de categorie Gedrag te gaan en het overzicht er vervolgens weer bij te pakken. Hier zal de juiste datum range nog geselecteerd moeten staan. In dit overzicht zie je dan gelijk de informatie die je zoekt. En is hier weer op dezelfde wijze een rapport van te maken. Met dit jaaroverzicht van je website zie je gelijk welke artikelen of pagina’s het meest verantwoordelijk zijn voor het verkeer. Een belangrijke metric voor elke website ongeacht het doeleinde. 

Google Search Console uitwerken in het jaarrapport

Google Search Console laat je vele zaken zien hoe jouw website het doet in de zoekresultaten en in Discover van Google. Organisch verkeer, oftewel wat vanaf de natuurlijke zoekresultaten op jouw website terecht komt, is voor velen een belangrijke metric. Voor dit verkeer hoef je op een directe wijze niet voor te bepalen, echter staat hier wel een lading werk tegenover in de meeste gevallen. En is dus een onschatbare bron van verkeer naar jouw website. Ook omdat dit in de meeste gevallen verkeer kan brengen op een zeer langere termijn dan bijvoorbeeld een post op Social Media of een advertentie. 

Jaarrapport maken van je website

Google Search Console is op de volgende manier aan te spreken voor het hele jaar 2020. Ga naar de Zoekresultaten en selecteer de datum range. Hierna zie je in het overzicht alle gegevens. Maar ook gelijk de populairste landen, de populairste pagina’s en zoekopdrachten. Ook kan je de verdere positie inzien van die zoekwoorden en de vertoningen. 

Ben jij klaar met het jaarrapport van 2020? Neem het dan mee met de eerste meeting van het jaar. En zorg ervoor dat 2021 een beter jaar wordt voor je website! En hopelijk ook voor andere aspecten.