Hoeveel tijd spendeer jij aan je website
Er zijn een hoop verschillende soorten websites, voor elk doel is er wel een website te bedenken en er zijn een aantal keuzes hierin. Wil je bijvoorbeeld een webshop voor het verkopen van jouw favoriete sneakers. Maak je een blog waarin je informatie, geschiedenis, tips, en nieuws deelt van de laatste sneakers. Of je maakt een portfolio website waarin je zelf beschilderde sneakers laat zien om zo klanten te trekken. Daarnaast is het natuurlijk ook nog mogelijk dat je een bedrijf opstart die zelf sneakers maakt en doorverkoopt aan leveranciers. Elke website in deze tak heeft een andere wens qua bezoekers en conversies. En hebben ook een andere investering qua tijd nodig. Laten we dit wat duidelijker maken in deze blog post. Hoeveel tijd er in een website gaat zitten.
Keuze in het design, functionaliteit en wensen
Als je bezig bent met het maken van een website dan kan dit gelijk al een opgave zijn in het begin van een website. Zodra je namelijk aan de gang gaat met het design van een website dan sta je hier al gelijk voor een aantal keuzes. Met een blog website, portfolio website en een simpele soort Visitekaart website. Heb je hier vaak geen uitgebreide en custom designs voor nodig. Een bestaand en kant en klaar thema wat geïnstalleerd kan worden in je Content Management Systeem is voor velen al genoeg. Wil je wat meer dan kan je ook voor een betaald thema gaan, of er een apart laten maken of zelf maken.
Voor beginnende bedrijven en bloggers is dit vaak echter niet rendabel om al gelijk te overwegen, een betaald of custom thema kan je al gauw meer kosten dan je wellicht over hebt om te investeren in een website hosting.
Het is ook vaak een vraag wat er allemaal mogelijk moet zijn op een website, moet dit een custom systeem zijn waarmee je jouw eigen sneaker kunt samenstellen vanaf de website. Of is dit enkel artikelen en pagina’s over het onderwerp. Voor dergelijke systemen om zelf een sneaker samen te stellen zal je al gauw een programmeur bureau dienen in te schakelen.
Stel dus in een duidelijk plan bij de beginfase van een website hosting wat jouw wensen voor de website zijn. Hierna kan je idee krijgen hoeveel tijd je hier nodig voor zult hebben, en hoeveel tijd dit jouw waard is. Een basisregel is dat alles altijd uitloopt. Plug-ins die niet samen zullen werken, verdere troubleshooting die gebeurt dient te worden. Het werk van een webmaster is vaak niet klaar met een middagje.
Content Management Systeem
De keuze van een Content management Systeem of CMS hebben ook invloed hoelang je bezig bent met het opzetten van een website en het dagelijkse werk hieraan. Het publiceren van een simpele blog post kan je namelijk elke keer handmatig doen, dus het aanmaken van de nieuwe URL of pagina, het opzetten van de code, invoegen van de header en footer. Etc.
Of je drukt op new post in een CMS zoals WordPress. Dit maakt het leven nu eenmaal een stukje makkelijker voor de meeste mensen. En is ook de kracht van een Content Management Systeem. Het managen van content gaat nu eenmaal een stuk meer recht toe recht aan. Wat het dus ook eenvoudiger maakt om minder tijd aan een website te spenderen. Aangezien je met het maken en publiceren van content een stuk minder lang bezig bent.
Natuurlijk heb je bij elke website ook een tijdsbestek nodig om het onderhoud van de website bij te houden. Elke week komen wel updates uit voor thema’s die je gebruikt, plug-ins en het CMS zelf. Het is belangrijk om dit eens in de maand toch wel bij te houden en hierbij alles even langs te gaan en up te daten waar nodig. Daarbij is het belangrijk dat je ook onthoudt om backups te maken van je website, niet elke update kan namelijk foutloos verlopen. Wanneer je dit op orde hebt zal je hier ongeveer een uurtje voor opzij moeten zetten op maandbasis. Veel hiervan kan ook op de automatische piloot verlopen.
Passieve websites, bestaan die?
Eigenlijk niet. Aan elke website zit wel een zekere mate aan werk aan wat terugkomt. Of dit nu een nieuw stuk content wat live gezet dient te worden. Onderhoud wat bijgehouden dient te worden of andere updates die geïnstalleerd dienen te worden. Met een simpele portfolio website heb je nog steeds dat je jouw laatste werk wilt laten showcasen op de website. Het staat natuurlijk knudde als jouw laatste werk van een paar jaar geleden is, terwijl je wel klanten in de tussentijd hebt gehad. Wees trots en toon het op je website!
Websites waar je na lancering weinig werk aan hebt zijn bijvoorbeeld websites die puur en alleen de rol van een visitekaartje voor je bedrijf zijn. Zonder een blog en zonder verdere informatie of content die wisselt is het snel af te maken en te onderhouden. Let wel dat dergelijke websites alleen presteren wanneer je veel mond op mond reclame maak, lokaal actief bent en mensen je kennen. Een kans om natuurlijk te ranken in Google met dergelijke websites is klein.
Er is ook een notie dat bepaalde affiliatie websites met artikelen en links naar een verkoper passief zijn, dit is echter vaak een verkeerde opvatting. Hier zit namelijk op de achtergrond en voorgrond nog aardig wat werk aan. Nieuwe artikelen dienen live gezet en geschreven te worden. Links naar de verschillende leveranciers dienen onderhouden en geüpdatet worden en er dient op sociale media vaak een post te worden gemaakt.
Hoeveel tijd ben jij op maandbasis kwijt aan jouw website? Laat het ons weten via Sociale Media!