Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Geschiedenis achterhalen van een domeinnaam

Geschiedenis achterhalen van een domeinnaam
MijnHostingPartner

Geschiedenis achterhalen van een domeinnaam

Menig domeinnaam op de markt is in de meeste gevallen nog origineel en wordt geheel nieuw geregistreerd. Maar tegenwoordig komt het steeds vaker voor naarmate er meer populatie is van de markt dat een domeinnaam al een keer eerder geregistreerd was. Die historie kan iets positiefs betekenen echter kunnen hier ook negatieve zaken aan vast zitten. Dit onderwerp is echter nog omhuld in een hoop schattingswerk, persoonlijke meningen en verschillende denkwijzen. Laten we in deze blog een kijkje nemen hoe je de geschiedenis van een domeinnaam kunt achterhalen, en waar je op dient te letten voordat je een domeinnaam registreert, of een domeinnaam overkoopt.

De Whois informatie

De eerste plek waar je kan nagaan wat de geschiedenis en actuele status is van een domein, is om de WHOIS informatie op te vragen. Dit is het beste te doen via de partij die het domeinnaam uiteindelijk beheerd. En is voor .com bijvoorbeeld het ICANN, .nl het SIDN, .eu EURID, en voor .be DNSBelgium. Deze partijen geven allemaal andere standaarden aan informatie beschikbaar. Waar je vaak met .com domeinnamen met het ICANN nog het meest aan informatie kunt opvragen. 

Je ziet in ieder geval of hij al een keer eerder geregistreerd was, en waar dit domein op dit moment exact gehost wordt. 

Om de geschiedenis van een domeinnaam dus op te zoeken kan je de WHOIS informatie opvragen en kijken of het domeinnaam al eens eerder vastgelegd is. Dit kan je ook doen via de algemene website whois.domaintools.com.  

De WayBackMachine van archive.org 

Een goede website om te kijken wat er precies op een website stond toen hij door een andere partij was geregistreerd was, is om te controleren via de WayBackMachine van archive.org te raadplegen. Hier zie je wanneer dit domein hierin was opgenomen exact wat hierop stond. En is hij ook per periode zelf in te zien wat er allemaal op stond.

Een goede website om te kijken wat er precies op een website stond toen hij door een andere partij was geregistreerd was, is om te controleren via de WayBackMachine van archive.org te raadplegen. Hier zie je wanneer dit domein hierin was opgenomen exact wat hierop stond. En is hij ook per periode zelf in te zien wat er allemaal op stond.

Dergelijke situaties is niet uniek om te beleven met een al eerder geregistreerd domeinnaam,  het schadelijke hierin zit vaak in de vermeldingen die er zijn van het domeinnaam op andere websites. En vaak ook het een en ander aan reviews en beoordelingen die nog op websites aanwezig zijn, die schade ook kunnen veroorzaken aan de reputatie van het nieuwe bedrijf of website die erop komt. Let er dus altijd goed op, en maak je huiswerk bij een overname van een domeinnaam.  

Googelen naar het domeinnaam of bedrijfsnaam

Enige bedrijfsnamen die je verder te weten komt door de voorgaande stappen of overige informatie is in de grootste zoekmachine van de wereld in te voeren. Google. Hier kan je alles te weten over het domeinnaam en bedrijfsnaam door hiernaar goed te zoeken. Je kan hier met een aantal slimme trucjes in de Google zoekopdrachten ervoor zorgen dat je betere resultaten krijgt. Er is bijvoorbeeld enkel naar vermeldingen te zoeken zonder het domeinen. Of juist ervoor te zorgen dat je enkel op exacte matches zoekt met aanhalingstekens. Door hier even naar te zoeken kan je al gauw een hele lijst aan tekens vinden die je verder kunnen helpen exact te vinden wat je zoekt over het reeds gebruikte domeinnaam. 

Met de Google zoekresultaten kan je dan verder bekijken wat er allemaal gebeurd was met het domeinnaam, en kan je wellicht ook positieve zaken vinden. Met een gezond backlink profiel wat nog intact is, kan je een gezonde boost krijgen voor jouw nieuwe project met het domeinnaam. 

Waarom historie vaak gewenst is

Historie met een domeinnaam is over het algemeen positief, hoe ouder een domeinnaam, resulteert vaak in hoe waardevoller deze kan zijn. Een domeinnaam met een historie van 20 jaar kan namelijk een sterke speler zijn voor een bepaalde zoekterm of verschijning in een zoekmachine. Dergelijke domeinen en websites die hieraan vast zitten kunnen vaak oplopen van waardes tot in de vele duizenden euro’s. Zeker als ze nog steeds op een aantal plekken vermeld zijn. 

Aged domains zoals ze in het Engels bekend staan zijn daarom waardevolle zaken, zeker in de laatste Google Updates waarin het steeds lastiger wordt om met een nieuw domeinnaam eerder te verschijnen in zoekresultaten. Kan een al bestaand domeinnaam gebruikt worden om sneller te ranken met een website. 

Let altijd op met het maken van een aankoop van een al bestaand domeinnaam. En controleer altijd even voor de zekerheid of jouw domeinnaam al eens een keer eerder vastgelegd was.