Een website bezoeker uitnodigen voor contact
Veel websites hebben als hoofddoel om leads te verzamelen, bedrijven, organisaties en freelancers hebben allemaal websites die hier puur en alleen voor in het leven worden geroepen. Een website kan daarbij dienen om klanten fysiek in een winkel te krijgen, aan de telefoon te krijgen of een contactformulier in te vullen. Er zijn meerdere tactieken en manieren die gebruikt kunnen worden op je website om in contact te komen met een klant. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar deze manieren!
Contact opties prominent vermelden op je website
Ieder bedrijf besluit voor een bepaalde stroom van contact opties, deze dienen namelijk ook allemaal onderhouden en bijgehouden worden. Zodra je een telefoonnummer op je website vermeld dan is het ook zaak dat je bereikbaar bent op het telefoonnummer. Vandaar dat veel bedrijven, webwinkels of organisaties vertrouwen op email, een ticketsysteem en online chat. Dit is voor vele bedrijven gemakkelijker te realiseren dan een vaste collega op de telefoonlijn te zetten.
Die uiteraard dan maar 1 klant tegelijk te woord kan staan. Moderne methoden van communiceren zijn dus een onmisbaar onderdeel van menig organisatie. En zeker het onderdeel klantenservice of aftercare wordt steeds vaker geprobeerd zoveel mogelijk af te vangen. Denk aan een F.A.Q, een kennisbank zoals wij aanbieden, en bots die gesprekken zoveel mogelijk proberen op te lossen. Dit gaat natuurlijk in de loop van de jaren steeds verder met behulp van Kunstmatige intelligentie. En zal in de komende jaren ook steeds prominenter een rol gaan spelen in het in contact komen met klanten, en het oppakken van steeds meer klantenservice.
De plekken waar jij in ieder geval jouw contact opties dient te vermelden op een website hosting is in jouw hoofdmenu, in de footer en in de header. Ook wordt vaak voor een plek aan de zijkant gekozen, of een element wat meeverhuisd waar de klant ook naar toe scrolled. Dit soort elementen werken met javascript en zijn vaak handige plug-ins voor te installeren afhankelijk van de manier waarop jouw website is gemaakt.
Gebruikmaken van pop ups en andere blikvangers
Pop ups worden ook gebruikt om bezoekers op een wat actievere manier te benaderen op de website, vaak wordt een pop up pas actief als er genavigeerd wordt met de muis naar de browserbalk weer. En wordt er geroepen voor een email adres of andere contact optie in ruil voor een gratis Ebook of speciale actie. Dergelijke tactieken kunnen wel wat opdringerig overkomen, en het is maar net een kwestie van uitproberen of dit positief effect heeft binnen jouw doelgroep.
Andere blikvangers voor contact kan ook al zoiets simpels zijn als een auteur box of foto van je klantenservice medewerker. Als de optie voor direct contact aanwezig is met een daadwerkelijk persoon kan dit als persoonlijker worden opgevat. En dus positief effect hebben op het eerste contact.
Duidelijk en uitdagende Contact pagina onderhouden
Een contact pagina is ook een onmisbaar onderdeel van menig website, met een contact pagina kan je namelijk nog een keer alle verschillende contactopties onder elkaar zetten. En ook nog een introductie tekst of pakkende tekst hierbij neerzetten die een bezoeker wellicht net dat laatste zetje geeft. Daarom is het belangrijk om op een contact pagina ook de nodige aandacht hieraan te besteden. Bezoekers die op deze pagina klikken zijn namelijk al aan het overwegen, aan jouw de taak om ze de laatste stap te laten nemen. En om dit zo eenvoudig mogelijk te maken voor ze.
Heb dus geen 20 velden in je contact formulier wat ze verplicht zijn om in te vullen, wel is het raadzaam om hier een Captcha op te zetten in verband met SPAM berichten door computers. Google Captcha kan dit eigenlijk geheel automatisch, en hoeft de gebruiker enkel maar op het knopje voor te drukken.
Kijken naar je doelgroep, op welke kanalen bevinden ze zich?
Geen doelgroep is hetzelfde, daarom zal ook dit onderdeel, het in contact komen met je klanten, ook altijd een fase van testen en uitproberen met zich meebrengen. Vindt bijvoorbeeld jouw doelgroep het fijnst om telefonisch in contact te komen? Of is een email toch de fijnste optie hiervoor?
Wat ook steeds meer ontwikkeld is het in contact komen met een bedrijf via diverse Sociale Media kanalen, waar de oude garde nog de telefoon oppakt en in een wachtrij aansluit. Zullen de nieuwere generaties eerder een DM sturen op Instagram, contact opnemen via een tweet of op TikTok aanwezig zijn. Aan jouw dus de taak om uit te vogelen welke doelgroep je site mee scoort en welke platformen ze het meest gebruiken. Een kleine advertentie kan je al een hoop vertellen op de diverse Sociale Media kanalen.
Wat zijn jouw voornaamste contact methodes binnen jouw website? Laat het ons weten! Start samen met MijnHostingPartner.nl jouw online succes met voordelige en snelle hosting.