Document uit Word publiceren op jouw website
Wat natuurlijk sinds lange tijd de standaard is voor het schrijven van Content is Microsoft Word. Deze bekende tekst editor krijg je al met de paplepel ingegoten op scholen en andere locaties. Daarom denken mensen vaak ook dat hun content voor een website gemakkelijk online gezet kan worden met geschreven teksten binnen Word. Dit kan ook gemakkelijk maar heeft wel een aantal stappen nodig. Laten we deze behandelen in dit artikel!
Websites steken vaak net iets anders in elkaar dan een document wat geschreven is in Microsoft Word. Dit komt namelijk omdat Word wel gebruik kan maken van de standaard opmaak voor het web (HTML), maar hier komt met een letterlijke kopieer actie vaak niet de juiste indeling in mee. Er is een trucje wat je kunt gebruiken om jouw document in Word gelijk te publiceren naar jouw website. Laten we beginnen.
Word Document exporteren
Een Microsoft Word document exporteren kan op een aantal verschillende wijzen. Ook is het mogelijk om met een aantal verschillende blog services jouw content direct te publiceren naar een website of blog. De makkelijkste methode waar je ook nog een zelf de meeste controle mee hebt is het exporteren naar een single file webpage. En dit hierna handmatig op jouw website te zetten. Het is natuurlijk ook afhankelijk van het soort website wat je gebruikt. De meeste websites zijn gemaakt met het WordPress content Management systeem en kunnen hierdoor ook gebruikmaken van de content editor binnen WordPress zelf. Binnen Umbraco CMS is het mogelijk om direct Word bestanden live te zetten, waarin ook de format en afbeeldingen in meegenomen worden.
Een Word Document kan je ook als PDF exporteren om direct op jouw website live te zetten, dit is echter vaak niet de beste methode aangezien dit niet dezelfde waarde heeft als een volledige webpagina. Gebruik dus daarom de exporteer naar HTML optie of publiceer dit met Word naar een blog netwerk.
Handmatig een Word document publiceren op je website
Deze methode raden we het meest aan om te gebruiken, in een Content Management Systeem gaat namelijk vaak de lay-out van een Word document niet mee. En kan het ook voorkomen dat je een hoop onnodige HTML erin mee kopieert. Dit is te voorkomen door het handmatig te publiceren. Je knipt en plakt dan simpelweg de blokken tekst naar de content editor, dit is ook nog een keer extra te plakken in een notitieblok zoals Kladblok van Windows om alle formatering eruit te halen.
Met deze methode heb je meer controle over de format van de content, en kan je ervoor zorgen dat jouw blog post er altijd op de juiste manier eruit ziet. Dit is natuurlijk wel wat arbeidsintensiever. Maar zorgt er uiteindelijk voor dat het eindresultaat wel beter is. Onnodige code in jouw artikelen kan er op de lange termijn voor zorgen dat jouw website hosting trager wordt of niet optimaal functioneert. Met het handmatig knippen en plakken zorg je ervoor dat enige fouten die er ontstaan snel eruit kunnen worden gehaald.
Content Editors binnen Content Management Systemen
WordPress is zoals vermeld een van de populairste manieren om jouw website in op te zetten, de content editor die WordPress meelevert in zijn CMS zorgt voor een makkelijke leercurve wanneer je van Microsoft Word komt. Veel zaken zitten namelijk op vergelijkbare plaatsen. En het is makkelijk om hiermee te werken. Met een aantal stappen zorg je ervoor dat jouw content op de juiste manier op de website verschijnt, dit zie je ook gelijk terug met de What you see is what you get content editor.
Andere Content Management Systemen kunnen gebruikmaken van een content editor zoals Markdown. Hier dien je nog gebruik te maken van shortcodes om jouw content op de juiste manier te publiceren. Dit is echter nog maar een kleine groep webmasters die hier nog gebruik van maken. En vormt meer een niche doelgroep. Door de opkomst van Content Management Systemen zoals WordPress, Joomla, Umbraco en Drupal zijn dergelijke content editors eigenlijk niet meer van deze tijd. Dit gaat echter niet op voor de meer technische webmasters die dit ook nog vaak gebruiken in combinatie met github.
Publiceer jij ook via Microsoft Word? Of schrijf je content direct via de Content management tool? Laat het ons weten via Sociale Media!