Bounces op je website tegengaan
Een bounce en daarbij bounce rate is het percentage van je website bezoekers die met korte tijd en maar 1 pagina bezocht te hebben jouw website alweer verlaten. Dit kan positief en negatief zijn, maar voor de meeste doeleinden is het toch beter als een bezoeker wat langer op jouw website aanwezig is. Laten we daarom in dit artikel kijken hoe je mensen wat langer vast kunt houden met de volgende tips!
Een hoog bounce rate op een website is dus niet altijd louter negatief, met een use case zoals een ingrediënten lijst van een recept, kan een bezoeker alleen maar op zoek zijn naar die specifieke informatie. Ze zoeken ernaar, vinden jouw informatie, nemen het op en gaan weer. De bezoeker tevreden. Het kan echter ook een negatieve ervaring zijn, de bezoeker vindt niet wat hij zoekt, en verlaat de website gelijk weer. Met een tool zoals Microsoft Clarity is dit nog nader in te zien per gebruiker. Je kan hier namelijk de gehele sessie van een gebruiker mee terugzien in een filmpje. Wat natuurlijk de manier is om te bepalen of een gebruiker heeft gevonden wat hij zocht.
Met de volgende tips kan ook jouw website een hoog negatief bounce rate tegengaan!
Een snelle website
Een snelle website zal wel bekend zijn dat dit een positief effect op vele verschillende factoren kan hebben . Zeker mobiele laadtijden zijn uiterst belangrijk vanwege de hoge barrière die er ontstaat als jouw website langer dan 3 seconden nodig heeft om in te laden. Kies dus altijd voor een productiewebsite voor de snelste hosting, bij MijnHostingPartner.nl is dit voor een hoop gevallen het SSD pakket wat wij beschikbaar hebben. Mocht je hiervoor nog twijfelen dan is altijd even contact op te nemen met ons om het voor jouw best passende pakket te vinden.
De snelste hosting kan echter maar zoveel voor jouw website betekenen, om een website optimaal bereikbaar te maken zal je hier toch ook zelf enige aandacht aan dienen te besteden. Kijk bijvoorbeeld naar het thema of design wat je gebruikt naar de aangetoonde laadtijden. En kijk vooral of je de afbeeldingen en content op je website optimaliseert. Een website homepage is bijvoorbeeld altijd onder de 1 MB te houden aan totale laad grootte. Dit zorgt er namelijk voor dat jouw website ook op minder optimale mobiele snelheden alsnog snel ingeladen kan worden.
Grootte afbeeldingen zijn te schalen, een foto in 4K heeft bijvoorbeeld niet zoveel te zoeken op een website. Hier is een afmeting van 1204 x 800 meer op zijn plek in de meeste gevallen. Mocht je als freelance fotograaf bijvoorbeeld wel juist deze afbeeldingen laten tonen op je website, laad deze dan pas in als de bezoeker hierom vraagt. Bijvoorbeeld in een bepaalde galerij door eerst een kleine foto te laten zien. Op die wijze houdt je de website snel.
Verder zijn er nog een heleboel andere slimme tips en trucs die wij in voorgaande artikelen en in de kennisbank behandeld hebben. Kijk dus gerust even rond op de website om jouwe website ook sneller te maken.
Navigatie en zoeken op je website gemakkelijk maken
Zodra een bezoeker eenmaal op jouw website is en de informatie heeft gevonden die hij zoekt is het ook belangrijk om de bezoeker de gelegenheid te geven om snel aanvullende informatie erbij te halen of anderzijds niet gelijk de website te verlaten. Dit kan je doen door de navigatie van je website zo eenvoudig mogelijk te maken. Een bezoeker dient in een oogopslag en zonder nadenken gelijk het menu weten te vinden op elk apparaat, waar de mogelijkheid is om contact op te nemen, naar het winkelmandje is te gaan, of verder navigeren op jouw website. Wat het exacte doel is van je website heeft hier natuurlijk ook mee te maken.
Het zoeken naar meer informatie of een bepaald product moet gemakkelijk te doen zijn via de website zelf. Als een bezoeker hiervoor terug dient te gaan naar Google dan heb je die in vrijwel alle gevallen al weer verloren.
Leeservaring op een website
De leeservaring is belangrijk voor je bezoeker en je bounce percentage, zodra een bezoeker de informatie interessant vindt en dus enige tijd spendeert op jouw website dan is dit een positief teken richting het algoritme van Google, en natuurlijk ook in de meeste gevallen positief voor je website. Interesse betekend namelijk een inschrijving in de nieuwsbrief, een aankoop, klik op advertentie of een meer informatie aanvraag.
Als deze ervaring verstoord wordt door Pop Up berichten, onderbroken wordt door een hoop advertenties of anderzijds ergernis oplevert dan zal een bounce zeer waarschijnlijk zijn. Ook is het voorbeeld van een receptenwebsite er weer bij te halen, als de daadwerkelijke ingrediënten verstopt zitten achter een paywall, of eerst een advertentie de plek inneemt. Dan kan dit voor een slechte leeservaring zorgen.
Leeservaring kan ook opgevat worden als dat de tekst zelf makkelijk te lezen dient te zijn, zaken zoals weinig tot geen spelfouten, kortere alinea’s en af te toe onderbreken met een plaatje kunnen allemaal voor een betere leeservaring zorgen.
Meerdere content vormen aanbieden
Ook steeds belangrijker wordt het om meerdere content vormen aan te bieden, in plaats van alleen een artikel met tekst hierin kan er bijvoorbeeld ook een infographic aan toegevoegd worden waarin in een oogopslag dezelfde informatie is op te nemen. En hetzelfde artikel in audio en video format. Zo worden podcasts en video’s steeds belangrijker in de marketing van vele bedrijven en websites om hun diensten op een nieuwe manier aan te bieden. Die vooral wat interactiever kan zijn en persoonlijker dan een artikel dit kan zijn.
Focus op de gebruikerservaring leggen
De gebruikerservaring is dus een van de meest belangrijke factoren, zijn de mensen die op jouw website terecht komen tevreden met wat ze hier aantreffen. Met elke Google update wordt dit belangrijker, en wordt hier meer naar gekeken. Naar aanleiding van de ervaring van bezoekers op jouw website zal je ook je Google Zoekresultaten zien bewegen. Zo heeft een persoon in de SEO wereld zijn gebruikers opgeroepen om voor een bepaald keyword langer op zijn website te blijven. Resultaat was met een dag zichtbaar en hij stond bovenaan de zoekresultaten.
Probeer dus altijd de bezoeker voorop te stellen, en zijn ervaring zo goed mogelijk te maken met de tips die we je gegeven hebben in dit artikel.
Inspiratie voor dit artikel: https://www.searchenginejournal.com/reduce-your-bounce-rate/415394/