Basis van zoekwoord analyse uitgelegd
Zoekwoord optimalisatie, keyword research, dit zijn termen die je wellicht al voorbij hebt zien komen bij het starten van jouw website. Een website kan gevonden worden op veel verschillende manieren. Met een goede sleutelwoord analyse kan je ervoor zorgen dat jouw website sneller in de Google zoekresultaten kan verschijnen. Laten we de basis behandelen in deze blog post.
SEO of Search Engine Optimization is een spel wat lang duurt, in vrijwel geen geval is het zo dat je na het publiceren van je website, pagina of post direct resultaat ziet. Hier is moeite voor nodig. Daarom is het onderzoek naar de sleutelwoorden die je op het oog hebt belangrijk. Zolang je voor de verkeerde sleutelwoorden allemaal pagina’s en content gaat maken en er zoekt niemand op. Dan is het vaak weggegooide moeite. Laten we daarom een aantal tips behandelen die ook jij kan gaan gebruiken om meer bezoekers te trekken naar jouw website.
Sleutelwoorden uitgelegd
Sleutelwoorden zijn termen en woordencombinaties die mensen gebruiken om te zoeken naar informatie op het internet. Om een aantal voorbeelden te geven hebben we hieronder even een aantal termen neergezet.
Voorbeeld 1 = “loodgieter Amsterdam”
Voorbeeld 2 = “Wasmachine reparatie”
Voorbeeld 3 = “Wasmachine zelf repareren”
Voorbeeld 4 = “Beste wasmachine onder de 500 euro”
Al deze sleutelwoorden of zoekwoorden zijn interessant voor een aantal drastisch verschillende websites en bedrijven. Het is namelijk interessant voor een loodgieter die in Amsterdam zijn vak uitoefent om voor het eerste voorbeeld hoog te scoren in de zoekresultaten. Bij het tweede voorbeeld kan een loodgieter of handyman bijvoorbeeld een interessant stuk schrijven over de voordelen van hun service bij het laten repareren van een wasmachine. In dit resultaat zullen mensen meer informatie verwachten van wat er allemaal bij komt kijken bij een reparatie. Meer dan alleen de term van voorbeeld 1. Hier zijn mensen vaak naar aan het zoek als ze nu een probleem hebben.
In voorbeeld 3 zullen mensen vaak een blog post verwachten waarin wordt behandeld hoe een wasmachine zelf te repareren is. Welke stappen zijn toe te passen, welk gereedschap heb je nodig en wat zijn de meest waarschijnlijke onderdelen die vervangen dienen te worden. Deze term is interessant om voor te schrijven voor een blog vanwege de affiliate links die hierin vermeld kunnen worden. Raad bijvoorbeeld dat eené gereedschap aan wat een must have is voor reparaties.
In voorbeeld 4 kan het zeer interessant zijn voor webwinkels om hier een bepaalde landingspagina voor te maken waarin uitgebreid behandeld wordt wat de beste wasmachines zijn onder een bepaald budget. En natuurlijk direct een contactnummer met een expert die verder de keuze met de klant kan maken.
Zo zie je al gauw dat een relatief kleine aanpassing in de zoekterm een groot verschil kan maken.
Long tail sleutelwoorden
Long tail sleutelwoorden zijn als het ware het voorbeeld 4. Langere termen die wellicht minder zoekvolume hebben, maar die wel bijzonder interessant kunnen zijn om te targeten. Die termen zijn namelijk actie gericht, en hebben buyer intent zoals dat heet. Mensen zoeken ernaar omdat ze iets nieuws willen kopen. Daarom is het zeer interessant voor webmasters met een webshop of affiliate website om hier bovenaan mee te staan. Dit principe kan je aanpassen op vrijwel elke zoekterm.
Om op nieuwe ideeën te kunnen komen kan je ook van een aantal tools gebruikmaken. De eerste logische plek om te beginnen is Google zelf. Voer je termen in en kijk wat de autosuggest verder voorstelt. Zoals je hieronder in de afbeelding ziet is het invoeren van de termen zelf bovenaan al vaak voldoende. En kan je onderaan nog meer suggesties zien.
Lokale zoekwoorden en termen gebruiken
Lokale zoekwoorden en termen zijn vaak te gebruiken om de concurrentie te verminderen, hierin kan je dan bepalen welke termen je het meest kans maakt om op te ranken en ook nog termen kan ontdekken die je nog niet had bedacht. Zo kan je op de volgende manier ook nog dit verder uitpakken:
Voor meer sleutelwoorden kan je ook tools gebruiken zoals Answerthepublic.com en andere tools. Het zoekvolume kan je vaak controleren met Google Trends. En bijvoorbeeld verscheidende andere online tools, neem dit altijd met een korrel zout echter.
Resultaten meten en bijhouden
De resultaten meten en bijhouden van jouw prestaties op zoekmachines zijn natuurlijk de usual suspects. Zoals Google Analytics en Google Search Console. Waarin nadruk op de laatste. Hier zie je namelijk exact in wat er allemaal gebeurd op je website en hoe die binnen Google verschijnt. Ook de termen en sleutelwoorden.
Hier kan je dus uit bepalen of je ook voor de termen verschijnt die je in gedachten had terwijl je de content maakte in de hosting. En kan er ook worden bepaald of er wellicht nog andere termen zijn die je nog kan gebruiken of aansluiten op je bestaande teksten.
Zo kan je dus de basis van de zoekwoord analyse uitvoeren. En we hopen dat we je een paar leuke tips hebben kunnen geven in deze blog post. Mocht je hier meer over willen lezen kijk dan in onze kennisbank en in onze andere blog posts. We hebben hier meerdere uitgebreidere artikelen over geschreven. Die jij kan gebruiken om ook van jouw website het beste eruit te halen!