Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Wat is Pagina RPM binnen AdSense

Wat is Pagina RPM binnen AdSense
MijnHostingPartner

Wat is Pagina RPM binnen AdSense

Voor iedereen die begint met het serveren van advertenties op zijn website zal nog een hoop onduidelijk kunnen zijn. Er worden een hoop afkortingen gebruikt en Pagina RPM is hier een van. Laten we in deze blog verder kijken naar wat dit exact is, en hoe jij hier mee kunt omgaan voor jouw website. 

Advertenties zijn een vaak betrouwbare methode om inkomsten te laten genereren van een website, natuurlijk is dit niet voor elke website geschikt. Je zal immers geen advertenties op je freelance portfolio website of bedrijven website weergeven. Maar voor iedere blogger en informatieve website die niet direct een verdienmodel heeft, zijn advertenties vaak de uitkomst. Met advertenties door Google AdSense wordt het je ook wel erg gemakkelijk gemaakt, het enige wat je hoeft te doen is jouw website opgeven, goedgekeurd worden. Om hierna met een enkel stukje code in je header gelijk automatische advertenties te laten serveren. Het is dus vaak de manier om zonder al te veel inspanning inkomsten te laten generen. 

Pagina Return per Mille

Pagina RPM staat voor Return per Mille, oftewel inkomsten per 1000 weergaven. Google zelf heeft hier een formule voor waarop je een geschat cijfer kunt krijgen voor wat er verdiend gaat worden. Dat gaat als volgt: 

Pagina-RPM = (geschatte inkomsten / aantal paginaweergaven) * 1000

Pagina RPM wordt dus een hoop de focus op gelegd door iedereen die advertenties op zijn website hosting heeft. Het bepaald immers, of geeft een schatting hoeveel er verdiend gaat worden met een zeker aantal bezoekers. 1000 weergaven zijn voor sommige websites een kwestie van een dag, voor andere is dit het totale maandaantal aan bezoekers. Dit hangt natuurlijk geheel af van jouw website. 

Waarom is dit een bepaalde waarde? 

Je Pagina RPM kan verschillen op bijna elk moment, het hangt namelijk af van een hoop factoren die hier allemaal wat over bepalen. De grootste Pagina RPM wisselingen zal je merken wanneer je website al een poosje bestaat, en je de kerstperiode hebt meegemaakt. In december en januari wordt er namelijk volop geadverteerd door vrijwel elk bedrijf, om zoveel mogelijk omzet natuurlijk te halen met Sinterklaas, Kerst en alles wat hieromheen zit.  Veel contracten lopen ook af in deze maanden van het jaar, zoals de zorgverzekering maar ook vele andere voorzieningen.  Iedereen wordt dus meer actief, wat ook weer vertaald in hogere Pagina RPM op jouw website. 

Verder hebben het hoofdonderwerp van de website en de locatie van jouw bezoekers hier ook mee te maken. Laten we hieronder dit verder behandelen.

De niche of tak van operen van jouw website 

Het hoofdonderwerp van jouw website kan op een aantal manieren beschreven worden, het populairst hiervoor is om Niche te gebruiken. Jouw website heeft namelijk altijd wel een onderwerp waar de meeste content over draait. Al is dit schaatsen,  verre reizen,  restaurants in Utrecht of ga nog maar even zo door. Met elk onderwerp komt een bepaald publiek, en ook een bepaalde Pagina RPM. Technologie en zeker Programmeur blogs weten als geen ander dat met enkel advertenties wel heel veel maandelijkse bezoekers voor nodig zijn om hiervan rond te komen. Dit komt omdat dit publiek vaak verstand heeft van technologie, en daarom ook gebruikmaken van een advertentieblokker. Wat jouw als website eigenaar natuurlijk niet goed uitkomt.  

Andere niches zoals medisch, juridisch en ander B2B niches doen het vaak het best voor een hoop verschillende websites. En zal je dus een hoger Pagina RPM vaak terugzien dan voor een niche zoals programmeren. Dit heeft echter zoals wel meerdere zaken een hoop haken en ogen, en zal je dus pas echter zeker weten als je het actief hebt. 

Het publiek wat jouw website het meeste ziet

Het publiek wat op jouw website terecht komt is ook tevens een grote factor van hoe hoog jouw pagina RPM is. Websites met bezoekers voornamelijk uit een land zoals de Verenigde Staten, de UK, of Europese landen scoren hier doorgaans beter op. Dan websites die veel bezoek ontvangen uit India of China. Het is vaak een relevantie factor die hierin uitmaakt wat het verschil is in de scores. Als jouw Nederlandse website in Nederland hoger scoort bij bezoekers, dan een “vreemd” land waar het verkeer vandaan komt, dan is hier logischerwijs meer aansluiting op. 

Wat is een standaard Pagina RPM bij Google AdSense? 

Vanwege alle bovenstaande redenen kan er dus niet een algemeen cijfer gegeven worden waar je rekening mee kan houden voor jouw website aan Pagina RPM. Het zal een kwestie zijn van het bekijken over je eigen resultaten, en noteren wanneer schommelingen hierin plaatsvinden. Zo kan je zelf bijhouden wat jouw populairste maanden zijn, of anderzijds de beste resultaten geven. 

Een voorbeeld kan ik wel geven,  in juni 2022 was het Pagina RPM van een hobby site €50,04. In maart 2022 zweefde dit rond de 5 euro. Het komt aan het einde van de dag echter vaak neer op twee wisselende gegevens:

1.       Hoe vaak wordt er op jouw advertenties geklikt? 

2.       Hoeveel bezoekers ontvang je per maand? 

Zodra je die twee vragen goed kunt beantwoorden, kan je ook wat realistischer je inkomsten uit Google AdSense schatten.