waarde van een Backlink bepalen
Een backlink is elke digitale marketer wel mee bekend, voor degenen waar dit nog nieuw voor is. Dit is niet meer dan een link van een andere website naar jouw website. Maar dit komt met aardig wat haken en ogen die bepaald en afgevraagd dienen te worden of dit wel waardevol is en wat toevoegt. En hoe je dit doet. Laten we dit in deze blog post bepalen door even te kijken hoe de waarde van een backlink is te bepalen en hoe je hier verder mee om kunt gaan. Laten we beginnen!
Een backlink is dus een link van een website naar een andere, bij voorkeur naar jouw website. Dit is op veel verschillende manieren te bepalen en bij te houden. In vrijwel elke stap in dit artikel is dus even mee te nemen dat dit met meerdere of met de door jouw verkozen tool het best is bij te houden. Houdt dit ook voor jezelf altijd open om verder uit te proberen. Een nieuwe tool of manier van werken is nooit verkeerd om even te kijken. En om het voordelig te houden voor de starter, de genoemde tools die wij gebruiken zijn ook gratis te proefdraaien of hebben zelfs een gratis versie van het volwaardige account.
Een backlink, hoe zie je ze?
Een backlink is op vele manieren in te zien, er zijn zelfs bedrijven die puur en alleen de focus leggen om hier een tool voor te maken. Zo belangrijk is dit dus. Een backlink kan je verder inzien door te kijken in Google Search Console. Die vele webmasters al wel geïnstalleerd hebben staan. Zo niet dan raden we dit sterk aan om actief te gaan maken. Je ziet bij Google Search Console onder links in het linkermenu al de backlinks die Google als waardevol of zinnig beschouwt hieronder. En wellicht draait het daar ook alleen maar om, backlinks die Google als waardevol beschouwt. Maar voor iedereen die werkelijk alle backlinks wilt zien op verschillende plekken kan even naar andere tools kijken. Ahrefs of Semrush geven werkelijk alle plekken door waar jouw website hosting vermeld wordt.
Wat is de waarde van een backlink?
De waarde van een backlink is soms lastig te bepalen, het komt erop neer in de ogen van Google en andere zoekmachines, dat een backlink alleen zinvol is wanneer het waarde toevoegt en de content overeenkomt. Een website die de focus legt op auto’s heeft bijvoorbeeld niet zoveel te zoeken op websites over schaatsen. Een lokale auto dealer kan bijvoorbeeld wel vermeld worden op deze website.
Tools zoals Ahrefs, SEMrush en MOZ geven je een indicatie van de reputatie van het domein. Dit kan je vervolgens zelf bepalen of dit een domein is waar je graag de backlink van wilt hebben ja of nee.
Wat is een nofollow backlink
Een nofollow backlink heeft verder geen waarde in de meeste scenario’s. Echter heeft Google hier een aantal updates geleden toch een wijziging in gemaakt. Aangezien nofollow backlinks toch vaak opgevolgd werden en dus vaak wel waarde hadden. Maar in de basis komt het erop neer dat nofollow backlinks niet gevolgd worden door zoekmachine crawlers.
Dofollow backlink
Een dofollow backlink is het doel van vele internet marketers om te bereiken, dit heeft een volledige waarde en wordt dus gevolgd door zoekmachines.
Overige backlinks van andere waarde
Verder zijn er ook nog een aantal andere backlinks die niet bijzonder veel waarde hebben in de meeste situaties, dit zijn links met bijvoorbeeld een sponsorde waarde. En dus ook niet dezelfde waarde toegekend krijgen van crawlers.
Domein rating van meerdere partijen
De domein rating is dus na te kijken bij meerdere partijen. En kan je gebruiken om jouw website te laten bepalen of je hier wel een backlink naar toe wilt hebben. Dit verschilt echter per gebruikte tool welke score hieraan vastzit. Bepaal dit dus met een aantal verschillende tools en bepaal welke waarde jij het meest naar waarheid vindt gelden.Een backlink kan je een hoop helpen om te stijgen in de zoekresultaten binnen Google, echter kan dit je ook hinderen hierin. Zorg er dus voor dat je bepaald welke domeinen je wilt hebben linken en verwijder de rest via Google Search Console.