Top 3 stappen voor na het maken van je eerste website
Nadat je jouw eerste website hebt gemaakt kan je denken dat je hierna gelijk klaar bent, een website is echter een blijvende investering van tijd en werkzaamheden om optimaal te kunnen gebruiken. Denk aan het bijhouden van updates, het drijven van verkeer naar je website toe en nog een hoop andere werkzaamheden die steeds terugkomen. In deze 3 stappen willen we je uitdagen om gelijk de juiste stappen te zetten voor het maken van jouw website. Zo kan je meer kans maken om door te breken en een succes te maken van je website! En dat hij niet enkel als visitekaartje dient. Laten we beginnen!
Stap 1 Het gaan verzamelen van statistieken en data van je website
Met een website ga je er natuurlijk vanuit dat er ook mensen hierop terechtkomen, om voor jezelf helder te hebben wat jouw populairste pagina’s zijn. En wat je wellicht anders kan doen op de minder populaire pagina’s is het belangrijk om je website statistieken bij te gaan houden. En het liefst natuurlijk al zo vroeg mogelijk. Na het afronden van je website en het vullen van enige content is het daarom aangeraden om de statistieken bij te gaan houden.
Je hebt hier een hele hoop verschillende tools en software voor beschikbaar die je kunt gebruiken om dit te bereiken. Enige tools zijn ook lokaal te installeren binnen je space, en er zijn ook de bekende opties van Google Analytics en Microsoft Clarity. Dit is verder aan jezelf wat je het fijnste vindt werken, Google Analytics wordt verder beschouwd als de facto statistieken tool. Die je verder ook meer inzichten kan bieden in Google Search Console en aansluitende Google tools.
Neem bijvoorbeeld een kijkje terug in voorgaande blog posts, of in onze kennisbank voor meer informatie, we hebben hier een hoop alternatieven en stappen al voor je behandeld als naslagwerk.
Filter wel je eigen IP adressen eruit voor het voorkomen van vervuiling
Zeker in de beginfase is het wel belangrijk om je eigen IP adressen uit de resultaten te filteren, je zal namelijk nog veel net even wat aanpassen of wat vaker dan regulier op jouw website zitten. Dit zorgt voor vervuiling in jouw statistieken en kan er dus voor zorgen dat je hier wat onjuiste cijfers uit krijgt.
Stap 2 Vastleggen en beschermen van je merk
Het vastleggen en beschermen van je merk is op te vatten op meerdere manieren, maar in de wereld van website marketing wijst dit vaak naar het vastleggen van jouw gebruikersnamen op sociale netwerken. En directe foute spellingen erbij registeren bij de domeinnamen voor de zekerheid. Met het vastleggen van jouw gebruikersnamen op sociale media zorg je ervoor dat jouw merk beter beschermd blijft, en dat je van jouw eigen namen kunt communiceren.
Dit is eenvoudig vaak vast te leggen met enkel een email adres. Wat je natuurlijk gelijk kunt gebruiken met je nieuwe domeinnaam. Zo is jouw YouTube gebruikersnaam vast te leggen, Instagram, Facebook, Twitter, Reddit. En waar je nog meer gebruik van wilt maken.
Stap 3 Maak een wekelijks agenda item
Met een website eenmaal opgezet zijn de werkzaamheden zoals het content maken wellicht al klaar. De meeste bedrijven, Freelancers en andere hobby websites zullen echter meer content vereisen. Content in de vorm van nieuwe pagina’s en producten, meer relevante of recente informatie, ontwikkelingen binnen je bedrijf, of gewoon een blog post dienen eens in de zoveel tijd worden gepubliceerd. Voor je gebruikers en website bezoekers is frisse content eens in de zoveel niet niet verkeerd. Maar ook zoekmachines geven hiermee een klein voordeel in de ranking van jouw website tegenover anderen.
Plan dus voor jezelf in om naast wekelijks even een update en bijwerkronde te houden op je website, ook ervoor te zorgen dat er wat nieuws verschijnt op je website. Een jaar verder en je kan al 52 nieuwe stukken content op je website erbij hebben staan. Wat de waarde van jouw website en domeinnaam vrijwel alleen maar ten goede kan komen.
Daag jezelf dus ook uit en zet wekelijks wat neer op je website! Met de huidige software wordt dit je ontzettend makkelijk gemaakt, WordPress werkt namelijk bijzonder eenvoudig voor het publiceren van content. Zoals ook Umbraco.