Tips voor jouw landingspagina
Een landingspagina kan een verkoop generen of breken, wanneer je als webmaster een product of dienst verkoopt dan wil je natuurlijk dat bezoekers gelijk gemotiveerd worden tot een aankoop. Dit gebeurd met een landingspagina voor een specifieke actie, doelgroep of product. Laten we in deze blog post een aantal tips behandelen die je kunt gaan gebruiken voor jouw landingspagina, en hoe je hier verder mee kunt testen en optimaliseren.
Vrijwel iedere website probeert iets te verkopen, als het niet je eigen producten of diensten zijn, dan is het wel de bezoeker zelf die waardevol is voor een website. Dermate je meer bezoekers ontvangt zal je ook meer inkomsten krijgen uit advertenties, affiliatie links en de andere methoden die informatiesites erop na houden. Het is dus altijd wel van toepassing om een landingspagina te maken die ervoor zorgt dat een bezoeker een product of dienst aanschaft. Of juist lid wordt van de nieuwsbrief om gemakkelijker terug te kunnen keren naar je website. Landingspagina’s zijn hiervoor de uitkomst.
Landingspagina’s dienen geen verdere afleidingen te hebben
Jouw landingspagina of pagina’s zijn er voor bedoeld om een specifiek product of dienst te verkopen, heel brede en algemene landingspagina’s zorgen er voor dat er teveel in beeld komt. Of teveel keus beschikbaar is. Waardoor jouw bezoeker niet meer overgehaald wordt om een conversie te maken. Landingspagina’s dienen namelijk een nauwe focus te hebben op een speciaal product. Laten we als voorbeeld een zomerjurk nemen bij een kledingswinkel. Er kan een zomerjurk zijn die geadverteerd wordt op Sociale Media en via de diverse andere kanalen. Maar de advertentie verwijst naar de algemene winkelpagina. De bezoeker dient dan zelf nog actief verder te zoeken naar het product waardoor ze juist zijn verleid om te klikken. Dit zorgt ervoor dat een hoop gebruikers hier al vervolgens afhaken.
Als je ervoor kiest om de bezoeker dan vervolgens te laten landen op de gehele zomerselectie, dan kan dit alsnog te breed zijn in bepaalde gevallen. 1 of 2 keuzes, in de smaak of kleur kan al meer dan voldoende zijn voor een landingspagina die een specifiek product of dienst wilt verkopen. Natuurlijk kunnen landingspagina’s op je webhosting ook algemener zijn, de bottom line is dat des te breder of groter het selectieproces, des te meer gebruikers zullen afhaken.
Ook zaken zoals advertenties, niet overeenkomende afbeeldingen of meer kunnen ervoor zorgen dat een bezoeker weg klikt op een landingspagina. Een schoon uiterlijk is verreweg het meest effectief om naar een specifieke conversie toe te werken. Pop ups voor een andere dienst of product hebben geen plek op jouw landingspagina.
FOMO angst om wat te missen
Ook is het welbekende FOMO toe te passen op jouw landingspagina, FOMO staat voor “Fear of missing out” en is dus de angst om een bepaalde actie te missen, of anderzijds naast de boot te vallen. Op een landingspagina kan je hierdoor gebruik maken van een timer in beeld die een aflopende actie laat zien. Bijvoorbeeld een welkomkortingscode. Of juist de actuele voorraad laat zien op de landingspagina. En laat zien dat er nog maar enkele exemplaren beschikbaar zijn om te bestellen.
Dit zorgt ervoor dat een gebruiker net dat laatste zetje krijgt om lid te worden van je dienstverlening, of juist net dat zomerjurkje besteld.
Kraakheldere CTA of Call To action
Naast de focus helder te hebben op jouw landingspagina en de product keuze dus klein te houden, is het ook erg belangrijk om een duidelijke call to action te voeren. Gebruik dus een opvallende knop om gelijk een conversie in gang te zetten, en voer deze centraal op de landingspagina. Een tool zoals Microsoft Clarity is hier ook ideaal voor om te gebruiken, omdat dit je een hotspot kan laten zien van waar mensen exact klikken op de pagina en hoe ze hier mee omgaan. Hier hebben de grote bedrijven gehele teams op om te bepalen aan de hand van A B testen of blauw of rood nu de betere kleur is. En op welke hoogte het fijnste werkt voor de gebruiker. Zelf kan je hier dus ook mee spelen en bijvoorbeeld eens een maandje een andere kleur voor je Nu Kopen knop te gebruiken.
Snelheid en verdere gebruiksvriendelijkheid van de landingspagina
En als laatst is het belangrijk dat jouw landingspagina snel inlaad, geoptimaliseerd is voor alle schermformaten. Dus ook desktop, tablet of mobiel. Een prettige leeservaring biedt zonder al te veel tekst. Of in ieder geval geen grote blokken tekst. Hapklare brokken die eenvoudig gelezen kunnen worden, en uitnodigen tot actie zijn uiteraard het beste in dergelijke situaties. Besteed dus altijd extra aandacht aan de content van je landingspagina’s. En laat dit bijvoorbeeld ook een aantal keer nalezen door verschillende personen.
Dit geld ook voor de gehele ervaring van jouw landingspagina. We zijn hier ook zelf schuldig aan, je staat er namelijk zelf te dicht op. Informatie die voor jouw wellicht al kraakhelder is, kan niet voor iedereen zo het geval zijn. Maak dus gebruik van je netwerk om hier een aantal vragen over te stellen, zo kan je jouw landingspagina’s steeds verbeteren. Ook is hier natuurlijk een bureau voor in te huren, bij onze diensten voor SEO bij MijnWebdesignPartner.nl zijn we hiermee tot je dienst!
Wil jij ook het beste halen uit jouw website? Neem dan de hosting van MijnHostingPartner.nl en kijk ook eens bij onze andere partners. We hebben een hoop diensten voor je klaar staan om bij vrijwel elk facet van je bedrijf jouw online aanwezigheid sterker te maken.
Inspiratie:
https://www.searchenginejournal.com/top-landing-page-examples/453596/