Problemen met dubbele content oplossen in WordPress
Dubbele content is bijvoorbeeld een artikel of categorie die dubbel bestaat op jouw website. Dubbele content wordt gezien door Google als een negatieve zaak. En kan er dus voor zorgen dat jouw harde werk aan een pagina of artikel teniet gedaan wordt door een penalty. En dus niet of laag verschijnt in de zoekresultaten binnen Google. Hier is hoe je de meest voorkomende zaken snel oplost binnen WordPress hosting!
WordPress maakt het makkelijk om een website te maken voor iedereen, dankzij zijn gemakkelijke interface en talloze bronnen kan er hier altijd en snel een oplossing voor gevonden worden. En het is een makkelijke opgave om de layout te wijzigen met een thema. Of functionaliteit toe te voegen met een plugin. Door een aantal kleine fouten kan je er echter voor zorgen dat jouw website minder kans maakt om te ranken binnen de zoekmachines. En hierdoor dus verkeer verlies onder leid. Met deze stappen zorg je ervoor dat jouw WordPress website hier geen hinder van heeft.
Tags binnen WordPress
Tags zijn ontworpen om het makkelijk te maken voor bezoekers om gerelateerde artikelen te vinden en hier eenvoudig te kunnen schakelen tussen onderwerpen. Tags zijn voorheen gezien als een krachtige tool om te ranken, dit is echter tegenwoordig alleen maar een nadeel bij het proberen te ranken van content. We raden hier aan om dit geheel weg te laten binnen je website en hier geen tags voor artikelen in te voeren. Het combineren van content en het mensen laten scrollen door onderwerpen is veel beter te regelen met de hulp van categorieën. En hoort hier ook thuis.
Met tags worden aparte pagina’s aangemaakt met eigenlijk dezelfde category, dit zorgt dus vaak voor conflicten en die dubbele content penalty. Het is daarom raadzaam om dit niet op te nemen in jouw website.
Het schrijven van vergelijkbare content
Vaak hebben websites zoals een food blog vele verschillende pagina’s met ongeveer hetzelfde idee. Voor stamppot zijn er natuurlijk 101 recepten voor ongeveer hetzelfde recept. Let er op dat je bij deze verschillende recepten goed de URLs aanpast naar unieke URLs of dit bijvoorbeeld onder een aparte categorie zet. Zo is het duidelijk aan Google dat dit vergelijkbare content is. Maar geen dubbele content. Ook zijn hier in de meta beschrijving duidelijke verschillen in neer te zetten. En bijvoorbeeld de verschillende groenten of stappen al kort te beschrijven.
Met vergelijkbare content op recepten websites wil je ook niet meer onnodige content toevoegen aan het begin van het artikel. Het is namelijk belangrijk om snel een recept te geven aan de gebruiker, anders gaat dit weer ten kosten van de gebruikerservaring. Ook een belangrijke Google ranking factor. Probeer dit dus altijd ook wel relevant te houden aan het artikel, en niet alleen maar content toe te voegen om het anders te maken. Leg uit hoe een recept anders is, welke andere ingredienten worden gebruikt en een vergelijking maken met een andere recept. Op die manier hou je de content uniek.
Het maken van Unieke URLs
Het maken van unieke URLs die ook leesbaar zijn, is en blijft een cruciaal onderdeel van het zichtbaar worden voor zoekmachines. Dit is in voorgaande blog posts al behandeld hoe een leesbare URL in is te stellen binnen WordPress. Maar willen we nog wel weer even benadrukken. Een goede titel en daardoor ook een goede URL is erg belangrijk. En wist je dat je binnen WordPress de URL slug kunt wijzigen zonder gelijk je titel te verliezen?
Een URL slug of wat er exact in de browserbalk staat is belangrijk voor zoekmachines om te bepalen waar de website pagina over gaat, en hierbij wordt ook gelet of dit niet te lang of te kort is. Het is vaak beter om de URL slug kort te houden en de titel zelf onder de 60 karakters. Dit wordt namelijk niet afgekapt in de weergave binnen het Google zoeknetwerk.
Het verder controleren van issues binnen Google Search Console
Eens in de zoveel tijd is het ook raadzaam om te kijken binnen Google Search Console of alles nog in orde is met de weergave van jouw website. Worden je laatste artikelen wel geïndexeerd, is het geschikt voor mobiel en ontstaat er dubbele content. Deze vragen kan je snel inzien in de rapporten van Google Search Console. Search console raden we aan om voor elke website actief te maken. Op die manier krijg je inzage in hoe een zoekmachine zoals Google jouw website ziet en weergeeft. Je kan kijken voor welke termen je ranked, er worden suggesties gedaan voor andere termen waar artikelen over geschreven kunnen worden en de techniek en leesbaarheid wordt toegelicht.
Met een simpele TXT record in de DNS records wordt de eigenaar van de website bepaald, en is dus bij hosting van MijnHostingPartner.nl gemakkelijk in te stellen direct vanuit het klantenpanel. Dankzij onze wereldwijde DNS oplossing is het hierna ook snel zichtbaar in Google Search Console. En kan dit verwerkt worden om je de resultaten te laten zien.
Mocht je nog het volledige artikel willen lezen waar dit stuk inspiratie voor heeft opgedaan kan je een kijkje nemen op de volgende link:
https://www.searchenginejournal.com/wordpress-seo/common-duplicate-content-issues/