Je populairste pagina en dag ontdekken
De populairste pagina en dag vaststellen van je website kan je helpen om te achterhalen wat er werkt en wat er niet werkt aan je artikelen en prestaties op internet marketing. In dit artikel laten we zien hoe je kunt vaststellen wat jouw populairste dag is van de week en pagina. Laten we beginnen!
Een website kom om een hoop verschillende redenen een populiarste dag van de week hebben. Met een website kan je om een hoop aantal manieren verkeer naar een website trekken. Veruit de meest begeerde is vanuit het Google zoeknetwerk. Hier hoef je namelijk niet actief voor te promoten, en betaal je niet per klik op een advertentie. Dit is natuurlijk de manier om verkeer binnen te halen. Echter is dit niet een makkelijke opgave. Hier dient tijd, moeite en kennis in gestoken te worden om verkeer hierdoor binnen te halen. MijnWebdesignPartner.nl kan je hierbij helpen om ervoor te zorgen dat je dit bereikt.
Hoe ontdek je dit?
De populairste pagina en dag ontdekken kan je doen via een statistieken tool voor je website, enige populaire tools hiervoor zijn bijvoorbeeld Google Analytics, Microsoft Clarity en ook tot zekere hoogte Google Search Console. Met een van deze tools of een combinatie kan je ervoor zorgen dat je dit op een gemakkelijke en heldere wijze voor je hebt. Bijvoorbeeld in Google Analytics kan je direct vanuit het dashboard de afgelopen zeven dagen inzien. Hierin zie je het aantal bezoekers, de pagina’s, bounce percentage en ga zo nog maar even door. Ditzelfde geldt in Microsoft Clarity, echter zie je hier standaard de laatste drie dagen in.
Selecteer dus een datumbereik waar je dit voor wilt inzien, standaard gezien dus de afgelopen zeven dagen of week. Maar dit kan echter ook voor een maand geselecteerd worden. Als jouw website hosting al een poos bestaat kan je ook een vergelijking maken met de voorgaande maanden of jaren. Kijk dan naar de populairste pagina’s met de paginaweergaven rapport. En de populairste dag kan je opvatten als het meeste aantal bezoekers, of het meeste aantal verkopen op een webshop. Dit is natuurlijk aan jouw de keuze wat de populairste dag voor jouw betekend.
De weekrapporten
De weekrapporten kunnen dus vergeleken worden met voorgaande, om te bepalen op welke dag het meeste aantal bezoekers op jouw website plaatsvinden. Zelf heb ik een tweetal websites erbij gepakt, een blog in de informatieve posts, en een blog die bestemd is om bezoekers naast het informeren ook te vermaken. De blog in de informatieve niche heeft op de donderdag altijd het meeste aantal bezoekers. En de “leukere” ziet juist zijn piek in het weekend op zondag. Zodra je dit hebt vastgesteld kan je erbij vaststellen dat jouw website op die dag dus meer kans maakt op conversies. Meer bezoekers betekend nu eenmaal meer kansen op conversies. Hier kan je op inhaken door bijvoorbeeld een extra incentive te bieden op die dag, of juist meer te adverteren naar een landingspagina.
De populairste pagina, waarom is dat zo?
Een populaire pagina kan een hoop verschillende redenen hebben waarom dit zoveel treffers ontvangt. Zodra je actief bezig bent om te ranken in de verscheidende zoekmachines zoals Google, Bing en DuckDuckGo kan je meer kans maken om te ranken zolang je content publiceert die relevant is. En de zoekintentie weet waar te maken op jouw website.
Als jouw populairste pagina hoofdzakelijk verkeer ontvangt op een populaire dag vanuit Social Media dan weet je dat deze strategie werkt en je hier meer op kunt inspelen om verkeer binnen te slepen. Hetzelfde geldt voor het verkeer vanaf bepaalde advertentie netwerken. Wanneer het verkeer jouw een x bedrag aan marketingbudget waard is dan kan je hier natuurlijk ook meer op inspelen. Door op de dagen dat je merkt dat hier meer tractie is, ook het budget te verhogen op die dag. Natuurlijk is dit wel ook een kwestie van goed bijhouden hoe jouw advertentie budget tegenover jouw conversies is.
Populairste dag
De populiarste dag kan voor iedere niche en voor iedere website weer anders zijn. Wanneer je dit wilt vaststellen dan kan je hier altijd een rapport voor uitdraaien binnen je statiektieken tool. En hier bijvoorbeeld een campagne voor opstellen op Social Media en Advertenties. Als je dit eenmaal hebt vastgesteld dan kan je hier dus je voordeel mee doen en nogmaal inzetten, om de populairste dag helemaal een succes van te maken.
We raden aan om hier bijvoorbeeld voor een aparte excel of google spreadsheet voor bij te houden, en je hier maandelijks of jaarlijks dit even bijwerkt om te kijken wat de successen zijn geweest in dat tijdsbestek. Dit werkt namelijk vaak motiverend en kan je voor je houden om naar toe te werken. Om ook nieuwe artikelen en pagina’s zo te maken dat ze jouw populairste pagina’s van de troon stoten! En daardoor dus een algeheel groter succes te maken van jouw website.
Welke metrics vindt jij altijd nog belangrijk voor jouw website? Laat het ons weten op Social Media!