De kunst van herhaling van populaire Content
Het kan een uitdaging zijn om jouw content populair te maken en te houden, met een brede slag kan je content blijven schrijven en hopen dat de artikel of pagina wederom succesvol wordt. Maar dit kan een uitputtende werkwijze zijn. Als jouw website al langere tijd bestaat dan zal je aardig wat historie hebben opgebouwd welke pagina’s het meest succesvol zijn. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar hoe je terug kan kijken naar jouw populairste content, en hoe je dit kunt uitbreiden naar nieuwe stukken content.
Hoe zie je welke pagina’s op jouw website het populairst zijn?
De meeste webmasters zullen al statistieken software op hun website actief hebben, mocht je dit nog niet hebben dan is dit aan te raden om toch te activeren. Het kan je namelijk onschatbare informatie geven over je verkeer en hoe jij jouw website kunt optimaliseren. Zelfs als je hier geen commercieel doel achter hebt. Er zijn een hoop verschillende mogelijkheden hiervoor, maar in basis is Google Search Console hier een optie voor. Wil je meer data en inzichten dan is Microsoft Clarity hiervoor een optie, Matomo Analytics als je meer privacy van je bezoekers wilt waarborgen. En zo zijn er ook een hoop opties voor self hosted Analytics software, zie hier bijvoorbeeld de lange lijst op Github.
Veruit de meest populaire optie hiervoor is echter Google Analytics, die behandelen we hieronder verder.
Google Analytics
Google Analytics is de meest gebruikte statistieken tool, deze tool is van Google zelf en stelt je in staat om vrijwel alle informatie in te zien van wat er zoal op je website gebeurd. Google Analytics is een zeer uitgebreide tool die voor een beginner best uitdagend kan zijn om mee te werken, je hebt namelijk een hoop functionaliteit achter een hoop verschillende menu’s, waar je eerst bekend mee dient te raken om hier het meeste uit te halen.
Om een wat meer beginner vriendelijke omgeving in te zien kan je er ook voor kiezen om Google Search Console met Google Analytics te koppelen, je hebt hierna namelijk toegang tot Google Search Console Insights. Wat de kern informatie voor jouw als content maker wat helderder presenteert. En je in een oogopslag ziet welke content het meest populairst is, en ook uit welke bronnen deze komen.
Soortgelijke keywords verzinnen
Nu je weet welke pagina’s en artikelen het meest populair zijn op jouw website kan je dit gebruiken om soortgelijke content te maken. Kijk naar het hoofdonderwerp van de pagina, en bijvoorbeeld ook even met de specifieke URL binnen Google Search Console op welke zoektermen deze pagina wordt getoond.
Je ziet dan de hoofdterm waar de pagina het meest op wordt getoond, en deze kan je hierna gebruiken om hier relevante termen of soortgelijke termen te verzinnen om hier meer content over te maken. De hoofdterm kan gebruikt worden hiervoor, of juist een van de subtermen waar deze pagina minder voor presteert. Hier kan dan nog besloten voor worden om hier een aparte pagina of artikel voor te maken. Zo speel je in op zoektermen waar jouw website al voor wordt weergegeven. En kan je dit uitbreiden en meer van profiteren.
Content maken op basis van eerdere content
Content dient natuurlijk wel uniek te zijn, het klakkeloos overnemen van je populaire pagina op een nieuwe URL zal je in deze niet veel verder helpen. Het is daarom noodzakelijk om een nieuwe term hiervoor te verzinnen als hoofdkeyword, en hierna dit uit te werken in een artikel. Probeer dit op dezelfde wijze te formatteren, en voeg hier ook functionaliteit en verwijzingen aan toe naar je eerdere artikel. Op die manier kan je de pagina’s intern aan elkaar linken, en ook duidelijk maken dat dit gerelateerd is.
Optimaliseer ook gelijk je eerdere content
Naast het aanmaken van de nieuwe content met de besproken stappen is dit ook een goed moment om jouw eerdere content even na te lopen. Controleer hier of al je informatie nog klopt en actueel is, en voeg bijvoorbeeld betere navigatie toe aan het artikel. Het optimaliseren van je content is een tijdrovend proces, en je kan hier het best dit stapsgewijs aanpakken. Link ook je oude artikel naar het nieuwe artikel met een interne link indien de inhoud gerelateerd is, zo kan jouw pagina beter geïndexeerd worden. En ook de nieuwe pagina “link juice” meegeven om deze sneller opgepikt te laten worden.
Zodra je jouw eerdere content hebt bijgewerkt is het raadzaam om de pagina weer door te geven via Google Search Console dat deze gewijzigd is en opnieuw geïndexeerd dient te worden. Zo geef je alle signalen aan dat de content weer een opfrisser heeft gehad, en dus ook weer kan stijgen in de zoekresultaten.
Heb jij al successen geboekt met eerdere content? Pas dan nu alle stappen toe om jouw bereik te vergroten en dit toe te passen op nieuwe content!
Wil jij ook de beste fundering voor jouw website? Neem dan een hosting pakket af bij MijnHostingPartner.nl.