Data uit Google Search Console exporteren

Bekijk ook eens een onderstaande artikelen

MijnHostingPartner07-04-2020

Social media voor jou bedrijf

Elk bedrijf wil natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen de website van hun bedrijf
Lees meer
MijnHostingPartner04-11-2017

Afbeeldingen voor je website

Afbeeldingen voor je website Wanneer je een website maakt dan worden hier vrijwel
Lees meer
MijnHostingPartner25-07-2019

Tips voor veilig e-mailen

Niet alleen de beveiliging van jou hosting is belangrijk maar ook die van
Lees meer
MijnHostingPartner10-01-2025

Data uit Google Search Console exporteren

Google Search Console is een krachtige tool die je in staat stelt om een kijkje in het hol van de leeuw te nemen, je kan hiermee namelijk inzien hoe Google jouw website ziet, en voor welke zoekresultaten je naar boven komt met de website. 

Verkeer uit organische bronnen zoals Google Zoeken is en blijft nog steeds het doel van vele ondernemers om hoog in te scoren. Google Search Console maakt dit gemakkelijk (en gratis) om in te zien en te bepalen waar jij nog meer resultaten kunt behalen. Laten we in deze blog post een kijkje nemen naar de mogelijkheid om data te exporteren vanuit Google Search Console, om dit te bespreken in jouw volgende vergadering, of simpelweg wilt inzien ter naslag. 

Google Search Console

Er zijn een hoop verschillende tools beschikbaar om in te zien hoe jij website presteert op de diverse zoeknetwerken, Google is in zeker het westen vrijuit de grootste partij hierin, en is dus de voornaamste bron waar naar gekeken dient te worden. Google Search Console raden we aan om voor iedere website te activeren, zelfs als je geen verdere diensten of tools van Google gebruikt. 

Het is met een eenvoudige toevoeging in de DNS records toe te voegen aan je website, en geeft je inzicht in de gezondheid van je website, de zoekresultaten en met welke pagina’s je hier tevoorschijn komt, en geeft je ook de mogelijkheid om te controleren of jouw website goed geïndexeerd kan worden.

Om te leren hoe jij dit kan toevoegen voor jouw website, kan je eenvoudig onze handleiding hiervoor volgen op de volgende link: 
https://www.mijnhostingpartner.nl/client/knowledgebase/algemeen/google-en-google-adwords/google-search-console-activeren-voor-je-website/

Rapporteren exporteren en gebruiken

Rapporten exporteren kan handig zijn om gericht te zoeken binnen tools zoals Microsoft Excel, of direct via de browser met Google Spreadsheets. Het exporteren doe je door de gewenste data te openen zoals afgebeeld in de cover image, en hierna rechts bovenin op exporteren te drukken. Je kan als voorbeeld een rapport uitdraaien wat over de volgende informatie allemaal beschikt: 

Zoekopdrachten

Meest uitgevoerde zoekopdrachten
Aantal klikken
Vertoningen
CTR (Click Through Rate)
Positie

Ook kan je in hetzelfde rapport in andere tabbladen informatie inzien van het volgende: Pagina’s, Landen, Apparaten, Zoekopmaak, Datums, en als laatst eigen filters die je hebt ingesteld. 

Al deze informatie kan meer dan waardevol zijn om te bepalen waar de sterke kanten liggen binnen je website, en waar jij nog meer actie op dient te ondernemen. Dit allemaal om natuurlijk zoveel mogelijk organisch verkeer vanuit Google te trekken naar jouw website. Het grootste voordeel hiervan is dat hiervoor niet per klik of direct voor betaald dient te worden zoals met Google Ads, en je kan hier een website via eigen Content marketen. Onderwerpen die jij belangrijk vindt en waardevol kunt maken is dus een uitkomst hiervan. 

Onverwachte sleutelwoorden ook op inzetten

Tijdens het analyseren van zoekwoorden kom je vaak termen tegen die je zelf nog niet had overwogen. Het is een goed idee om deze zoektermen te noteren, vooral als je hier nog geen specifieke pagina of artikel voor hebt. Door dergelijke content aan te maken, kun je beter inspelen op de zoekintenties waarvoor Google jouw website al heeft geïdentificeerd. Dit kan leiden tot waardevolle voordelen, zoals hogere posities in de zoekresultaten en meer organisch verkeer.

Google Search Console is een van de eerste tools die je kan installeren op je website hosting, het is aan te raden om dit vrijwel gelijk na het aanmaken van je website al te gaan koppelen, zodat je zoveel mogelijk historische data al kunt opbouwen. Als ook kunt controleren of jouw website wel geheel in orde is in de ogen van Google. Enige problemen met indexatie en andere domeinen krijg je dan al snel te zien, en kan je dan gelijk al bij ingrijpen. Zo voorkom je een hoop onzekerheid en giswerk.

Start dus nu ook met jouw data van Google Search Console te exporteren voor gedetailleerde rapporten, en als je nog geen Google Search Console hebt toegevoegd aan je website. Is nu het juiste moment hiervoor!