Google rolt een nieuwe SPAM update uit
Google staat als zoekmachine niet zomaar stil, met zijn vele updates en verbeteringen aan het zoeknetwerk wordt ervoor gezorgd dat de beste resultaten (in hun ogen) bovenaan komen te staan. Google heeft vele updates op jaarbasis aan zijn zoeknetwerk, en elke webmaster zal wel eens verschil gemerkt hebben in het aantal bezoekers wat via de zoekmachine binnenkomt. Lees verder voor wat er deze keer weer veranderd.
Zoals veel updates die uitkomen is ook deze weer gefocust op het bestrijden van SPAM in de Google Zoekresultaten. Een groot deel van de website eigenaars zal hier dus niet veel van merken indien je alleen maar White hat SEO technieken gebruikt. Oftewel het niet kunstmatig aanmaken van backlinks en andere technieken om kunstmatig een website te helpen in de zoekresultaten.
In deze nieuwe SPAM update heb je als webmaster dus weinig te vrezen, in onze eigen ervaring met het runnen van twee testcases zien we op de dag van de update zelf wel een dip in het organisch verkeer. Echter nu een paar dagen eroverheen zijn zien we hierin weer normaal herstel van organisch verkeer. Wanneer jouw website hier harder door is getroffen dan is vaak nog geen reden tot paniek, open Google Search Console en ga na of alle pagina’s van jouw website nog correct geïndexeerd worden. Controleer ook in de beveiliging tab of jouw website nog in orde is. Zodra je hier wat terugziet kan je dit oplossen door bijvoorbeeld jouw website even helemaal up te daten en te verschonen, en het verwijderen van SPAM links naar jouw website toe. Dit doe je door ze te disavowen. Hierna kan je een nieuwe indiening maken voor jouw website binnen Google Search Console. En dit opnieuw laten keuren. Dit proces kan echter wel een aantal weken duren. En dien je dus wel rekening mee te houden dat verkeer vrijwel niet aanwezig is vanuit Google organisch zoeken. Ook weer een van de redenen om ervoor te zorgen dat jouw verkeer komt van verspreide bronnen. Zoals Sociale Media en andere bronnen.
Het volgen van Google zijn webmaster guidelines
Het volgen van de regels die Google uitgezet heeft voor het beheren en onderhouden van websites is meestal raadzaam om te volgen. Google heeft nu eenmaal de monopoly op het zoeknetwerk, en ook voor het adverteren hierbinnen en buiten op het Display netwerk. Daarom is het verstandig om de regels en voorschriften die Google geeft op te volgen voor jouw website. Het komt erop neer dat jouw website unieke content dient te bevatten, en dus niet gebruik maakt van automatisch gegenereerde content of het kopiëren van bestaande content. Verder dient een website leesbaar te zijn en optimaal te werken op Mobiel, desktop en tablet. En een logische indeling hebben die door zowel gebruikers als crawlers gemakkelijk te navigeren is.
Ook is een contact pagina en een over ons pagina belangrijk, om te tonen wie achter een website zit en hoe er contact opgenomen kan worden door klanten of bezoekers. Als tevens de website veilig is, gebruikmaakt van een SSL certificaat voor het beveiligen van het uitwisselen van gegevens. En verder de beveiliging in acht neemt van de gebruiker. Dan heeft een website meer kans op het hoger ranken binnen Google. Wil je de volledige lijst zien waar je aan dient te voldoen? Neem dan een kijkje op de website van Google die je hierin verder helpt.
Het beveiligen van jouw website tegen malware en andere kwaadaardige zaken
Om jouw website veilig te houden kan je een aantal maatregelingen nemen bij de hosting van MijnHostingPartner.nl. Het begint bij elk account wat je aanmaakt, voor je website, FTP, database en meer. Hier moet je niet alleen een uniek account voor verzinnen maar ook een complex en bij voorkeur random wachtwoord wat niet te herleiden is naar andere accounts. Bij het aanmaken van deze accounts heeft MijnHostingPartner.nl standaard de optie om hier een sterk random wachtwoord voor aan te maken. We raden dit sterk aan om ook te gebruiken.
Verder dien je gebruik te maken van de laatste versies software, zoals de laatste versie van het Content Management Systeem wat je gebruikt. WordPress, Joomla of Umbraco bijvoorbeeld. En dat je ook de laatste PHP en .NET Core architectuur gebruikt om ervoor te zorgen dat jouw website vanaf de achterliggende techniek zo veilig mogelijk is.
Daarnaast dien je een backup strategie bij te houden en op meerdere plekken op te slaan, als alles faalt kan je altijd nog terugvallen op jouw backup om jouw werk aan de website veilig te stellen. MijnHostingPartner.nl heeft ook een backup dienst beschikbaar die dit voor je uit handen neemt en een retentie van 120 dagen standaard voor je heeft geregeld.
Voor een SSL certificaat kan je gebruikmaken van de standaard optie van Lets Encrypt, dit is een gratis SSL certificaat wat bij de pakketten van MijnHostingPartner.nl geleverd wordt. Voor productie websites en webshops raden wij aan om een betaald SSL certificaat te nemen die erbij besteld kan worden.
Heb jij al wat gezien van deze SPAM update van Google op jouw website? Laat het ons weten via Sociale Media. Volgende week wordt deel 2 van deze update uitgerold, houdt dus rekening met enige schommelingen nog in de organische zoekresultaten.