Een vaste URL voor Black Friday
Black Friday is elk jaar populairder aan het worden, ook in Nederland. Grote online winkels zoals Coolblue doen hier al jaren hun profijt mee. Wanneer je altijd een nieuwe URL aanmaakt voor jouw jaarlijkse Black Friday acties, dan kan je beter op een vaste pagina doen. Hier zijn de redenen daarvoor.
Black Friday is een Amerikaans item wat overgewaaid is naar Nederland, met de focus op forse kortingsacties met een op = op mentaliteit. Zijn het altijd snelle deals die snel weer verdwijnen. Over de voorgaande jaren is Black Friday en ook Cyber Monday gestegen in de populariteit en hierdoor verwachten mensen en bezoekers ook een deal te scoren bij jouw webwinkel.
In deze blog post lichten we even een aantal technische zaken door die bij een jaarlijkse actie terugkomen. Namelijk de plek voor jouw landingspagina en de bijkomende SEO daarbij.
Vaste URL of jaarlijkse URL die verwijderd wordt na de acties?
Het is dan de vraag met dit soort acties of je hier een tijdelijke pagina voor aan dient te maken om die na die actie weer te verwijderen. Pagina’s verwijderen of indexeren van Google is niet de beste manier om dit te behandelen. Een pagina krijgt in een korte levensduur niet genoeg autoriteit dan een pagina die voor een langere tijd blijft bestaan. Een permanente pagina heeft dus meer kans op het organisch ranken binnen de zoekmachines en heeft over het algemeen meer autoriteit dan een tijdelijke pagina die alleen kans heeft om te ranken met advertenties.
URL's hebben een dus meer kans om te ranken zodra je op de website zelf er meer naartoe linked en extern. Het is dus zaak dat je hier in plaats van een tijdelijke URL zoals acties/2020/black-Friday een permante URL van maakt zoals acties/black-Friday. En dit op jaarbasis aanpast naar de tijdelijke acties.
Verdere tips en trucs voor een betere Black Friday of Cyber Monday landingspagina
Er zijn naast de permanente pagina nog een aantal tips en trucs die je kan toepassen voor een betere landingspagina voor jaarlijkse of tijdelijke acties. Die kunnen onderverdeelt worden in de volgende punten die toegepast kunnen worden.
Het vroeg publiceren van een landingspagina
Het vroeg publiceren van een landingspagina is van belang zodat de diverse crawlers meer tijd krijgen om hun werk te doen. Zeker aangezien het handmatig invoeren van URLS tijdelijk geblokkeerd is in Google Search Console dien je het ver van tevoren online hebben staan. Zodat de crawlers van de zoekmachines de pagina kunnen indexeren.
Optimaliseer de landingspagina
Houdt rekening met de hoofdregels voor SEO in de pagina. Gebruik dus een heldere leesbare Titel, optimaliseer de content, maak gebruik van de juiste H tags en metadata en houdt rekening met de lengte van de content. Met een permanente pagina voor dergelijke acties dien je ervoor te zorgen dat de pagina een volwaardige aanwinst wordt voor je website. En kan je hier dus ook meer werk in steken dan een tijdelijke pagina die je naderhand toch weer verwijderd.
Bouw interne links naar de landingspagina
Het bouwen van interne links naar de landingspagina is noodzakelijk om dit op de correcte manier te laten indexeren door zoekmachines. Met interne links krijgt de landingspagina meer autoriteit en wordt hij herkend als een volwaardige pagina binnen de hosting. En krijgt hij dus meer herkenning en een betere positie.
Op relevante bestaande pagina’s is dan de landingspagina te linken zodat de pagina beter geïndexeerd wordt.
Maak een relevante en hoge kwaliteit afbeelding voor de actie
Om de aandacht te trekken voor de pagina zelf is er een goede afbeelding nodig, dit om niet alleen op de website zelf de aandacht te trekken maar ook mee te adverteren op Social media. Een afbeelding kan zelf gemaakt worden of uitbesteed aan een reclame bureau. Dit om meer succes en engagment te generen op Social Media en andere bronnen.
Google raadt aan om white space te verwijderen van de afbeelding en de standaard regels verder te volgen. Pak dus de juiste afmeting voor jouw website. Regulier gezien 1204 bij 904. En zorg ervoor dat hij te schalen is naar de verschillende social media platformen.
Crawl de pagina wanneer hij gewijzigd is
Wanneer je wijzigingen doorvoert op de pagina dan is het ook zaak dat de pagina opnieuw wordt gecrawld door de zoekmachines. Dit doe je normaal door via Search Console de pagina handmatig aanvragen om opnieuw te crawlen. Dit is echter (hopelijk) tijdelijk uitgeschakeld. Wijzig dus de sitemap.xml wanneer je hier een wijziging op aanbrengt en submit je sitemap.xml opnieuw binnen Google Search Console om de landingspagina weer opnieuw te laten crawlen.
Actie van MijnHostingPartner.nl met Black Friday en Cyber Monday
Natuurlijk zijn wij ook weer bezig met een leuke actie voor zowel Black Friday en Cyber Monday. Houdt de blog posts in de gaten en onze social media om op de hoogte hiervan te blijven!
Inspiratie voor deze blog post: https://www.searchenginejournal.com/google-recommends-permanent-urls-for-black-friday-pages/386384/