Tips voor je contact pagina
Met een website, bedrijf of online dienst die je aanbiedt kan het zijn dat een bezoeker een vraag heeft of in contact met je wilt komen. Vaak is dat ook een doel van een conversie. Hier zijn de tips van MijnHostingPartner.nl bij het maken of optimaliseren van een contact pagina.
Het aanbieden van online diensten of support zal altijd een onderdeel wezen van het werken met een website. Het maakt niet uit of je nu een blog, een webshop of een bedrijfswebsite hebt. Klanten en bezoekers zouden een vraag kunnen hebben of in contact met je willen komen. Je kan simpelweg een email adres in de footer van je pagina zetten en het af verklaren. Of je kan hier wat stappen voor zetten om dit een gebruiksvriendelijke ervaring te laten worden. Daarvoor zijn een aantal stappen en functionaliteit nodig.
De juiste plaats
Zoals we al hierboven vermeld hebben kan je in de footer een email adres neerzetten. Helemaal in het bovenste menu of op het einde van de website zijn logische plekken om of links naar je contact pagina te hebben staan. Of direct een contact mogelijkheid. Dit kan je dus zo inrichten dat dit op die plekken terecht staat. Er zijn een aantal globale regels die je dient te volgen in website ontwerp. Zo zijn er nu eenmaal een aantal plekken waar mensen een zekere functionaliteit of menu verwachten.
De meeste websites kiezen dus er ook voor om helemaal bovenaan in een menu een contact pagina te vermelden, of helemaal onderaan in de footer. Ook is op beide locaties een optie. Binnen Content Management Systemen in WordPress kan je hier simpelweg een pagina voor toevoegen en vervolgens met aanvullende widgets de nodige informatie en verwijzingen maken. De contact pagina is dan precies zo getiteld, Contact of Over Ons. Dit wordt dan gemakkelijk herkend als de plek waar de bezoeker contact met je kan opnemen.
Een introductie tekst en uitnodigen tot nader contact opnemen
Je kan ervoor kiezen om jouw Contact of Over ons pagina kaal te laten en alleen de functionaliteit neer te zetten. Echter biedt dit vaak niet de juiste boodschap over. Een klein stukje tekst met even een introductie van jouw bedrijf en hoe het in contact komen precies werkt is wel zo fijn. Leg bijvoorbeeld even uit hoe snel en wanneer je bereikbaar bent. In het weekend kan het soms wat langer duren en na 5 zijn we gesloten. Et cetera. Ook is hier even een kleine introductie te schrijven voor jouw bedrijf. Dit is echter meer van toepassing als je voor een Over Ons pagina gaat.
Pagina’s op je website waar ook geen of weinig tekst op staat wordt ook afgestraft door zoekmachines zoals Google, Bing of DuckDuckGo. Jij wilt natuurlijk als eerste resultaat verschijnen als klanten naar “Jouw Bedrijf contact” zoeken op zoekmachines.
Een contactformulier
Een contactformulier is vaak de manier waarop algemene verzoeken en vragen gesteld kunnen worden. Veel bedrijven maken hier ook gebruik van op een uitgebreidere manier om bijvoorbeeld tickets in te zenden. Met een contactformulier is het normaal om even een Naam, email adres en vraag te vragen in verschillende velden. Dit kan dan vervolgens naar jouw email adres verstuurd worden via de website. En daarna kan je er uiteindelijk ook natuurlijk op reageren.
Met een contactformulier kan je de nodige informatie die hierin staat dusdanig aanpassen zodat je hier bijvoorbeeld ook een inschrijfformulier van een website of vereniging van kan maken. Het is tegenwoordig wel van toepassing dat je de AVG of privacy wet in acht neemt met het aanmaken van dergelijke formulieren. Zo dien je een SSL certificaat actief te hebben op vrijwel elke plek waar privé gegevens ingevoerd worden. En dien je de data van een klant op een behoorlijke plek op te slaan die beveiligt is. Verder dien je vaak een akkoord mogelijkheid te geven voor bezoekers die een verzoek per contactformulier invoeren.
Routebeschrijving of mini kaart waar de bezoeker je kan vinden
De routebeschrijving van bijvoorbeeld Google Maps is niet meer gratis in het gebruik voor op je website. Voor elke keer dat de map of kaart ingeladen wordt betaal je nu een zeker bedrag. Er zijn ook gratis mogelijkheden hiervoor, echter hebben wij hier zelf nog geen onderzoek naar gedaan. Met een routebeschrijving of kaart van Google maps is het gemakkelijker dan ooit om klanten jouw te kunnen laten vinden.
Een andere wijze waarop je dit kan doen is door het aan te maken van een Google Mijn Bedrijf pagina. Hier wordt het dan in ieder geval in lokale zoekresultaten direct getoond. En heb je dus de oplossing van buitenaf je website.
De basis van contact, jouw eigen email adres
Een email adres is en blijft voorlopig nog wel de manier waarop klanten en bezoekers jouw een vraag kunnen stellen. Het is een kleinere moeite dan bijvoorbeeld even langsgaan en vaak laagdrempeliger dan een telefoontje voor veel mensen. Ook zijn hier duidelijke afspraken in schrift mee te maken waar je vaak meer aan hebt dan een toezegging in het voorbij gaan.
Met een domeinnaam en hosting pakket van MijnHostingPartner.nl beschik je natuurlijk over de beste omgeving voor jouw email adres of adressen. Maak hem gemakkelijk en veilig aan via het control panel, gebruik hem in een browser met de webmail, stel hem in op je telefoon, op je PC of computer. Altijd met jouw favoriete email programma of applicatie. Dit geeft je de kans om altijd en overal te reageren op vragen en verzoeken van je klanten!
Wat zijn jouw manieren waarop je bereikbaar bent voor klanten? Laat het ons weten!