Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Hoe vaak is jouw website bekeken

Hoe vaak is jouw website bekeken
MijnHostingPartner

Hoe vaak is jouw website bekeken

Een website kan van vele bronnen verkeer ontvangen, als webmaster wil je natuurlijk wel eens weten hoe vaak jouw website wordt bekeken. Laten we een aantal manieren bekijken hoe jij kunt inzien hoe vaak jouw website wordt bekeken. Waar de bezoekers vandaan komen en welke pagina’s van je website het beste presteren. 

Standaard is er geen trackingsoftware op jouw website actief, sommige Content Management Systemen hebben een vorm hiervan ingebouwd zitten. En in anderen is dit niet het geval. Je hebt een aantal verschillende keuzes voor het bijhouden van jouw website statistieken. Deze zijn natuurlijk allemaal net even wat anders opgezet, en is even de vraag wat jij belangrijk vindt om voorop te zetten. Wil je bijvoorbeeld niet in zee gaan met partijen zoals Microsoft en Google, dan kan je ook voor privacy vriendelijke opties gaan. Als je echter meer informatie en integratie wilt met Google Search Console en Google Ads dan zal je toch vaak landen op ook in deze tak de heer en meester, Google Analytics. 

Tracking software werkt door de informatie te verzamelen van een bezoeker via Javascript in de meeste gevallen. Dit is dus een stukje code die vaak een stukje externe software aanspreekt en dus het een en ander aan data naar een bepaalde partij stuurt. Hier dien je dus in vrijwel elk geval een melding te maken aan je bezoekers om aan de AVG, of de privacybescherming wet in de EU te voldoen. Een melding over cookies dient dan gemaakt te worden en akkoord voor gegeven te worden. Onthoud dit zodra je gaat beginnen aan de statistieken te verzamelen. 

Analytics software

Er zijn dus een aantal verschillende opties beschikbaar die je kunt gebruiken om de statistieken bij te houden van jouw website hosting. Het is vaak een kwestie welke je fijner vindt werken, voor de meeste beginners kan je het beste de keuze maken tussen of Google Analytics of Microsoft Clarity. Deze zijn namelijk eenvoudig in gebruik, en zijn ook een tal van instructie video's en artikelen van te vinden, aangezien ze zo populair zijn. Dit maakt het dus voor iedereen gemakkelijk in gebruik, en kan je eenvoudig ernaast houden wanneer je wat specifiekere data wilt te weten komen. 

Indien je een lokale tool hiervoor wilt installeren dan is dit tevens mogelijk, een installatie vergelijkbaar als die van een CMS zoals WordPress is dan te volgen in vaak een subdomein. Dit is echter wel voor de meer gevorderde webmaster. Aangezien dit een tweede installatie en configuratie vereist. 

Microsoft Clarity

Microsoft Clarity is nu al een poosje de optie geworden van Microsoft om jouw websitedata bij te gaan houden. Met Microsoft Clarity zie je eenvoudig wie jouw bezoekers zijn, waar ze vandaan komen en hoe ze met je website omgaan. Wat Microsoft Clarity als grote pluspunt heeft is dat je de gehele playback kunt zien van je bezoeker in een filmpje. Je ziet dus de muis en alles wat de gebruiker heeft gezien en gedaan op jouw website. Dit kan vaak een voordeel zijn om te zien wat de aandacht trekt van jouw website, bijvoorbeeld een interessant stuk wat je geschreven hebt, of juist een grote opvallende afbeelding. Je kan dan als het ware een aantal steekproeven nemen om te zien wat werkt en wat niet. 

Microsoft Clarity laat je ook eenvoudig de bron zien waar jouw bezoeker vandaan komt en er kunnen ook gemakkelijk rapporten worden uitgedraaid die je zelf kan samenstellen. Zo kan je eenvoudig aan je collega’s delen wat de cijfers zijn, of naar je klant opsturen. 

Google Analytics

Google Analytics is het eenvoudigst om te gebruiken simpelweg omdat hier de meeste informatie voor beschikbaar is en ook gemakkelijk een plug-in voor geïnstalleerd kan worden voor bijvoorbeeld WordPress. Het meest populairste CMS voor het maken van websites. Hierdoor hoef je dus niet manueel een stukje code te plaatsen in de header van je website. Wat weer makkelijker is voor beginners. Google Analytics is daarbij ook erg uitgebreid en wordt door zowel grote bedrijven gebruikt als door de hobby blogger.  

Andere alternatieven

Natuurlijk zijn er ook andere partijen waaruit je kan kiezen om jouw statistieken van je website bij te houden, wanneer je verder wilt kijken naar andere opties om wat voor reden dan ook. Dan kan je even een kijkje nemen in onze voorgaande blog posts, en in onze kennisbank. Hierin behandelen we diverse andere opties die ook te gebruiken zijn. Deze zijn vaak lokaal te installeren, en kunnen dus gebruikt worden om verder te gaan met een andere partij dan een van de grote Tech bedrijven. 

Binnen Google Search Console is er ook een connectie te maken met Google Analytics, hier is dan ook op een versimpelde manier jouw highlights van jouw artikelen en website te zien. Dit is een goede manier om in een oogopslag te kunnen zien hoe jouw website presteert. 

Wat kan je met deze informatie? 

De statistieken van jouw website zijn natuurlijk niet alleen leuk om naar te turen, het is ook belangrijk om te bepalen of jouw doelen voor jouw website wel behaald worden. En dat je wellicht meer kan gaan investeren waar het nodig is. Zo is voor een pagina of artikel wat goed wordt ontvangen meer op in zetten in de advertenties. Of je kan juist meer gaan investeren in content in diezelfde stijl. 

De statistieken bijhouden van je website zijn dus een belangrijke overweging die je dient te maken zodra je het niet alleen maar voor de show wilt hebben. Zelfs met de lage prijzen van MijnHostingPartner.nl kan je het nog steeds iets willen terugzien voor het hosten van je eigen website.Ga jij ook beginnen met het terugzien van jouw bezoekers op jouw website? Laat het ons weten voor welke methode jij gaat!