Hoe storytelling je websitebezoekers kan betrekken bij je merkverhaal
Storytelling is een krachtige manier om websitebezoekers te betrekken bij je merkverhaal. Door middel van verhalen kun je emoties oproepen en je boodschap op een gedenkwaardige manier overbrengen. Hier zijn enkele tips om storytelling te gebruiken om je websitebezoekers te betrekken bij je merkverhaal. En hierdoor mogelijke klanten over te halen, en bestaande klanten meer te betrekken bij je dienstverlening.
Begin met de juiste instelling
Voordat je begint met het vertellen van verhalen, moet je de juiste instelling hebben. Denk na over wat je merk uniek maakt en wat je wilt overbrengen. Je merkverhaal moet relevant zijn voor je doelgroep en hun emoties aanspreken. Bepaal ook de toon en stijl die je wilt gebruiken. Dit zal de toon zetten voor je verhalen en hoe ze worden ontvangen. Probeer ook de toon van de rest van je website hosting hierop over te stellen, en zo over jouw inhoud een duidelijke boodschap over te brengen.
Wees authentiek
Authenticiteit is essentieel bij het vertellen van verhalen. Wees eerlijk en transparant over je merk en wat je wilt overbrengen. Je verhalen moeten oprecht zijn en niet te gekunsteld overkomen. Mensen willen zich kunnen identificeren met je merk en dit kan alleen als je echt bent. Met eigen ervaring en het aantonen hiervan kan je dus aantonen dat jouw dienstverlening authentiek is. En hierdoor de voordelen duidelijk maakt.
Gebruik meerdere verhalen
Eén verhaal kan krachtig zijn, maar het gebruik van meerdere verhalen kan nog krachtiger zijn. Door verschillende verhalen te gebruiken, kun je verschillende aspecten van je merk belichten en laten zien hoe je merk evolueert en groeit. Vertel dus hoe jouw bedrijf of website is ontstaan, en hoe je bedrijf of organisatie over de jaren is geëvolueerd en ontwikkeld.
Gebruik visuele elementen
Visuele elementen kunnen de kracht van storytelling vergroten. Gebruik afbeeldingen, video's en andere visuele elementen om je verhalen te ondersteunen. Dit maakt het verhaal levendiger en kan emoties nog beter overbrengen. Een groepsfoto van het team aan het werk, actiefoto’s van de dienstverlening en andere voorbeelden kunnen hiervoor gebruikt worden om je team verder voor te stellen. En zo de klant gerust te stellen. Veel bedrijven en organisaties kunnen overkomen als een anonieme organisatie, en hierdoor minder vertrouwen opbouwen dan een organisatie die overzichtelijk is.
Maak verbinding met je doelgroep
Een goed verhaal verbindt de lezer met het merk. Maak verbinding met je doelgroep door verhalen te vertellen die voor hen relevant zijn. Dit kan gaan over de uitdagingen die ze tegenkomen, de emoties die ze ervaren of de doelen die ze nastreven. Door dit te doen, kunnen mensen zich identificeren met je merk en kunnen ze zich er meer bij betrokken voelen. Je verhaal kan bijvoorbeeld toegelicht worden in blog posts, de contact pagina en andere uitingen op je website. Verbinding met de doelgroep kan ook opgebouwd worden buiten je website, door jouw doelgroep te vinden en benaderen via Sociale Media.
Storytelling is een krachtige manier om je websitebezoekers te betrekken bij je merkverhaal. Dit doe je door de bovenstaande tips toe te passen en voornamelijk jouw klantenkring te benaderen met een hoge standaard. Wees dus eerlijk in de communicatie, zorg voor een hoge kwaliteit content op je website en probeer enthousiast je doelgroep te benaderen op niet alleen je website, maar ook hierbuiten.
Pas nu de tips toe op jouw website om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf bovenop komt!