Doelen bepalen voor je ondernemingswebsite
Het opzetten van een zakelijke website is een cruciale stap voor elke onderneming die online aanwezig wil zijn en zijn doelgroep wil bereiken. Maar voordat je je website gaat bouwen, is het essentieel om je doelen duidelijk te hebben, simpel gezegd, wat wil je bereiken met de website en jouw onderneming? In deze blogpost zullen we bespreken waarom het definiëren van doelen zo belangrijk is en hoe het je kan helpen bij het creëren van een effectieve en succesvolle ondernemingswebsite.
Waarom zijn doelen belangrijk?
Iedereen kan een website opstarten voor zijn onderneming of idee, doelloos beginnen en zonder plan aan de slag gaan kan echter niet de juiste insteek zijn. Dit zal namelijk leiden naar een langere opstartfase, en ervoor zorgen dat je wellicht al gauw door de bomen het bos niet meer ziet. Er komt namelijk best wat bij kijken bij het opzetten van niet alleen de website, maar ook jouw onderneming zelf. Doelen geven richting aan je websiteproject en helpen je bij het maken van strategische beslissingen. Ze stellen je in staat om je te concentreren op wat je wilt bereiken en stellen je in staat om je voortgang te meten. Hier zijn enkele redenen waarom het belangrijk is om duidelijke doelen te definiëren voordat je aan je ondernemingswebsite begint:
Richting en focus: Doelen bieden een duidelijk doel en helpen je bij het bepalen van de gewenste richting voor je website. Ze stellen je in staat om je te concentreren op wat echt belangrijk is en voorkomen dat je verdwaalt in irrelevante details. Maak een lijst en schrijf hierin alles op wat in je opkomt, en kijk hierna nog een keer kritisch hiernaar om te bepalen of alle doelen relevant zijn om te stellen.
Een website kan namelijk als hoofddoel hebben om meer klanten te verkrijgen, hoe bereik je dit? Door meer website bezoekers te trekken en te converteren. Hoe doe je dat? Door in te zetten in content voor je website en digitale marketing. En zo gaan die stappen nog wel even door. Werk dit uit en zorg ervoor dat je het helder op papier hebt voordat je begint.
Effectieve planning: Door je doelen te definiëren, kun je een plan opstellen dat specifiek is afgestemd op het bereiken van die doelen. Het stelt je in staat om de juiste strategieën en tactieken te selecteren en efficiënter te werken. Gebruik hiervoor je agenda binnen de webmail, en stel reminders in om je dag, week of maand efficiënter in te plannen. Het is namelijk makkelijke kwestie om afgeleid te worden, een dagindeling kan je hierin verder helpen om je doelen te bereiken.
Meetbare resultaten: Doelen stellen je in staat om je voortgang te meten en te evalueren of je succesvol bent geweest. Ze helpen je bij het identificeren van de KPI's (Key Performance Indicators) die relevant zijn voor jouw specifieke doelen, zoals het aantal websitebezoeken, conversieratio's of verkoopcijfers. Deze statistieken zullen in de opstartfase van jouw website nog gering zijn, maar des te meer je jouw doelen weet te verwerken, des te hoger deze statistieken je deze zal terugzien. We raden echter aan om in de opstartfase hier nog niet te veel door afgeleid te worden, maar in plaats hiervan pas elke maand een keer in je statistieken te kijken. Websites worden namelijk ook niet direct geïndexeerd en weergegeven in de organische zoekresultaten van Google, maar hier gaat vaak minimaal 6 maanden overheen voordat je pas consequente resultaten van terugziet.
Hoe definieer je doelen voor je ondernemingswebsite?
Het definiëren van doelen voor je ondernemingswebsite vereist een zorgvuldige afweging van je bedrijfsdoelstellingen, je doelgroep en wat je wilt bereiken met je online aanwezigheid. Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen:
Identificeer je bedrijfsdoelen: Denk na over de overkoepelende doelstellingen van je bedrijf en hoe je website daaraan kan bijdragen. Wil je bijvoorbeeld meer producten verkopen, leads genereren, merkbekendheid vergroten of klantenservice verbeteren? Bepaal de specifieke doelen die je wilt bereiken, en werk dit weer uit op zwart wit. Een website kan een hoop verschillende bijdragen hebben aan jouw website, en kan daarom verschillende doelen ook hebben. De fundering van jouw website kan ervoor zorgen dat dit beter aansluit bij jouw wensen, hierdoor is het juist zo belangrijk om duidelijk te hebben wat voor jouw bedrijf het belangrijkst is, voordat je aan de website begint zonder duidelijk plan.
Begrijp je doelgroep: Analyseer je doelgroep en identificeer hun behoeften, problemen en verwachtingen. Denk na over hoe je website waarde kan bieden aan je doelgroep en hoe je hun ervaring kunt verbeteren. En ook wat jouw website meer kan doen dan concurrenten in hetzelfde veld. Zoals wellicht meer en betere informatie bieden of producten die anderzijds lastiger te krijgen zijn. Kijk hiervoor ook rond op sociale media in de bepaalde groepen en pagina’s die te maken hebben met je branche, zo kan je een beter beeld krijgen van je doelgroep dan andere methoden.
Specificeer meetbare doelen: Maak je doelen specifiek en meetbaar. Bijvoorbeeld: "Verhoog het aantal maandelijkse websitebezoeken met 5% in de komende maand" of "Verhoog de online verkoopconversieratio met 15% binnen zes maanden". Dit stelt je in staat om je voortgang te meten en succes te evalueren. Hoe je dit kan bereiken kan ook weer onderverdeeld worden in kleinere doelen, door bijvoorbeeld een contentdoel in te stellen op Sociale Media, of meer content te publiceren op je eigen website gericht op het drijven van verkeer via Google.
Realistisch en tijdgebonden: Zorg ervoor dat je doelen haalbaar en realistisch zijn binnen de beschikbare middelen en tijd. Stel een tijdlijn op en bepaal wanneer je elk doel wilt bereiken. Onthoud hierbij ook weer dat zeker organisch verkeer vanuit Google vaak maanden in beslag neemt om hier verschil in te zien.
Het definiëren van doelen is een essentiële eerste stap bij het opzetten van een ondernemingswebsite. Het helpt je om gefocust te blijven, effectief te plannen en meetbare resultaten te behalen. Door duidelijke doelen te stellen, kun je een succesvolle en effectieve website creëren die bijdraagt aan het succes van je onderneming. Begin nu met het vaststellen van jouw doelen en het maken van je website! Met jouw partner in hosting, MijnHostingPartner.nl.