Webhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.beWebhosting Belgie - Mijn Hosting Partner.be

Concurrentie binnen je niche - hoe kan je hier mee omgaan

Concurrentie binnen je niche - hoe kan je hier mee omgaan
MijnHostingPartner

Concurrentie binnen je niche - hoe kan je hier mee omgaan

Het internet staat vol met elk denkbaar onderwerp, in elke tak van operen heb je te maken met concurrentie hierop. Of dit nu op de zoekwoorden is waarvoor je wil verschijnen. De advertenties die je wilt gaan inzetten, of de bedrijven of doelgroepen die je wilt aanspreken. 

Wanneer je nog niches of markten vindt waar dit niet het geval is, dan sta je aan de voet van een grote kans, of er is al langere tijd bekend dat deze niche niet winstgevend is om in te investeren. Om nu bijvoorbeeld een webshop te beginnen over fidgetspinners ben je al een paar jaar te laat mee. In deze blog delen we een aantal tips hoe je kunt kijken en bepalen wat jouw concurrentie is, en hoe je kunt inspelen op kansen die er wellicht zijn. 

Wie zijn je concurrenten? 

Het in kaart brengen van je concurrenten is een belangrijke stap voor elk bedrijf of website, zodra je weet wie er meer in hetzelfde veld zich bevindt dan kan je hierop anticiperen en rekening mee houden. Je kan kijken wat en waar de andere websites mee bezig zijn, en rondkijken hoe zij het een en ander hebben opgezet hebben. En van daaruit bijvoorbeeld besluiten hoe jouw website grof eruit gaat zien, welke domeinnaam je kan gebruiken. Registreer alleen niet een domeinnaam die er te dichtbij staat, dit is vragen om een vergelding of juridische stappen.  

Je kan hiervoor eens kijken in de Google zoekmachine of zij naar voren komen met de termen die jij ook op het oog hebt. Breng voor jezelf in kaart wat deze termen ook zijn. Die zijn voor meer redenen zeer belangrijk indien je wilt adverteren of in de organische resultaten wilt gaan verschijnen. Om meer inzicht te krijgen in je concurrenten kan je ook gebruikmaken van bepaalde online tools. Laten we deze verder behandelen hieronder. 

Inzien van meer informatie over je concurrenten

Handmatig elke website van je concurrenten uitspitten is vaak niet de beste manier om hiermee om te gaan, hiervoor zijn er meerdere tools voor in het leven geroepen om deze taak makkelijker te maken. En gestroomlijnder. Met een kleine moeite kan je dan bepalen welke termen haalbaar zijn om op in te zetten en of iemand wel naar jouw termen gaat zoeken. Deze cijfers zijn echter altijd schattingen, en geen exact percentage wat hiernaar zoekt. Deze data heeft namelijk enkel Google, en zal niet snel worden vrijgegeven.

Tools zoals Ahrefs, Semrush en Screaming Frog zijn in te zetten om online en lokaal te kijken wat er allemaal mogelijk is. En hoe jouw website presteert met de huidige termen en pagina’s. Met uitgebreide scans die je kunt loslaten op zowel jouw eigen website hosting als die van de concurrentie kan je inzicht krijgen wat de concurrentie als basis heeft. En hoe jij hierop kunt uitbreiden.

Deze tools zijn in de meest basis vorm vaak gratis te gebruiken, echter loont dit al snel om hierin te investeren om toegang te krijgen tot meer informatie.

Klakkeloos kopiëren is nooit een goed idee

Het is natuurlijk verleidelijk om alle pagina’s en posts waarmee je concurrentie mee scoort te kopiëren en te herschrijven.  Dit is echter vaak niet de beste manier om hiermee om te gaan. Bepaal echter welke posts, pagina’s of producten het populairst zijn bij je concurrent. En probeer deze op een nieuwe manier en vanuit een andere hoek aan te pakken. Blijf origineel met je content en probeer altijd de lezer voorop te zetten, in plaats van de crawlers van Google. 

Onderschat niet hoeveel moeite het kan zijn om te concurreren

Het kan als een kleine opgave lijken om een de plek van een concurrent in te nemen, dit is echter in vrijwel alle takken niet meer vanzelfsprekend. De meeste websites in velden die al lang gefundeerd zijn kunnen duizenden pagina’s aan content en links hiernaartoe hebben. Het team kan ook veel groter zijn, waar jij 1 schrijver in dienst hebt, of zelfs alle teksten nog zelf schrijft. Kan je concurrent elke dag 10 stukken content uitpompen met een groter team.

Om een klein voorbeeld erbij te pakken waar wij zelf om bekend staan, onze kennisbank, bestaat uit meer dan 500 artikelen die constant bijgewerkt worden en uitgebreid. Dit is echter jaren werk geweest om op dit niveau te krijgen. Stel je zou iets vergelijkbaars willen nabouwen in een winstgevend onderwerp, dan zou dit een aardige taak zijn om na te bootsen en te herschrijven in jouw eigen stijl. 

En met het enkel de content herschrijven ben je er vaak nog niet, content die namelijk een poos bestaat wordt naar gelinkt via externe bronnen. Ook wel backlinks genoemd. Deze kunnen ook in 2022 nog zwaar meetellen, alhoewel links gemarkeerd als SPAM door Google juist negatief effect kunnen hebben. 

Focus leggen op de fundering van je eigen website

Focus dus op de content van je website na de initiële concurrentie analyse, en zorg ervoor dat je zelf wat opbouwt wat overeenkomt met de richtlijnen van Google. Probeer geen gebruik te maken van shortcuts die neergezet worden als de manier om naar de eerste plek te stijgen in een week. Als iets te mooi is om waar te zijn. Dan is dit ook zo. 

Val ook niet in de valkuil om eindeloos naar de cijfers en statistieken te turen, op een gegeven moment houdt je jezelf dan tegen in het ontwikkelen en opbouwen van de fundering van jouw website. Concurrentie heb je in vrijwel elk aspect van het leven, laat het je niet tegen houden om die website van je dromen te starten. 

Wil je geholpen worden in dit gehele proces en enige vragen bij onze SEO experts neerleggen? Neem dan ook eens een kijkje naar onze partner MijnWebdesignPartner.nl. Wij staan voor je klaar om een strategie op te zetten om het beste uit jouw website te halen!